حسن روحانی رییس جمهور ایران - آسوشیتدپرس

حسن روحانی رییس جمهور ایران – آسوشیتدپرس

حسن روحانی رییس جمهور ایران در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا حل شدن مساله رابطه ایران و آمریکا «در شرایط مناسب» را رد نکرد و گفت که شرایط کنونی رابطه میان ایران و آمریکا «تا قیامت نخواهد بود.»

این مصاحبه که امروز جمعه، ۲۸ شهریور، منتشر شد، حسن روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌تواند سفر رییس جمهور آمریکا به ایران را پیش‌بینی کند، تصریح کرد: «به هر حال این عدم رابطه و شرایط ایران و آمریکا تا قیامت که نخواهد بود.»

وی تاکید کرد: «زمانی، در یک سالی، به هر حال این دولت یا دولت بعدی، به هر حال در یک دولتی و در یک شرایط مناسبی، مساله ایران و آمریکا حل خواهد شد. این بدان معنا نیست که ۱۰۰ سال دیگر هم همینطور باشد.»

روحانی منافع مردم را از اولویت های کشورها خواند و گفت: «در شرایطی که منافع ایران بر این قرار بگیرد که شرایط روابط با آمریکا عوض شود، آن روز هر دولتی در ایران سرکار باشد قاعدتا بر مبنای منافع خود تصمیم می گیرد.»

وی بدون نام بردن از شخص یا مقامی در آمریکا از مقامات آمریکایی انتقاد کرد و گفت: «من در طول یکسال گذشته برخی از رفتارها را از مقامات آمریکایی مشاهده کردم که می توانست رفتار بهتری باشد و شرایط بهتری را بوجود بیاورد. نکته مهم این است که ما نباید شرایط گذشته را به عنوان تنها مسیر برای آینده مد نظر قرار دهیم، ما باید منافع دو ملت و منافع همه جهان را به عنوان راه پیش رو مد نظر قرار دهیم».

اظهار نظر صریح حسن روحانی درباره رابطه با آمریکا در زمانی منتشر می‌شود که همزمان با سفر او به نیویورک موضوع احتمال ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

خبرگزاری های غربی از جمله بلومبرگ و رویترز روز ۲۷ شهریور از قول یک مقام رسمی دولت آمریکا اعلام کردند که «گرچه برنامه‌ای برای دیدار میان حسن روحانی و باراک اوباما رییس جمهور آمریکل در حاشیه نشست سازمان ملل در نیویورک ریخته نشده، ولی بسته به انتخاب ایران، رییس ‌جمهوری آمریکا برای چنین دیداری آماده است.»

در همین زمینه رییس جمهوری ایران نیز گفت که فعلا برنامه‌ای برای ملاقات با رییس جمهور آمریکا ندارد، با این حال تاکید کرد که در دنیای سیاست همه چیز امکان‌پذیر است.

آقای روحانی در مصاحبه خود تصریح کرد: «اراده دولت من بر این است که سطح تخاصم و تنش را پایین بیاوریم و شرایط را برای این که دو ملت بتوانند به هم نزدیک‌تر شوند فراهم کنیم.»

وی با تاکید بر این که به آینده باید بیشتر نگاه کنیم تا گذشته افزود: «رابطه نزدیک دو ملت ایران و آمریکا می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند. رابطه نزدیک‌تر می‌تواند راه‌های جدیدی را پیش روی سیاستمداران آمریکا بگذارد.»

سخنان آقای روحانی در حالی است که دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا و مکالمه تلفنی روسای جمهور دو کشور در سال گذشته، مخالفت برخی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از جمله فرمانده سپاه پاسداران را به دنبال داشت.

روسای جمهور ایران و آمریکا در آخرین ساعات حضور روحانی در نیویورک در سال پیش، گفتگویی تلفنی با یکدیگر داشتند. خبری که بلافاصله به عنوان نشانه تمایل طرفین به کنترل و مدیریت اختلاف های عمیق و طولانی شان تفسیر شد، اما واکنش آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و شماری از فرماندهان نظامی ارشد این کشور نشان داد که حسن روحانی در این حوزه چندان پیشروی نکرده است.

آیت الله خامنه ای در سخنرانی خود روز ۱۲ مهرماه ۱۳۹۲، از برخی «اقدامات نا به جا» در سفر روحانی نام برد که همگان دریافتند منظور او دیدار با اوباما بوده است. برخی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران نیز به پیروی از رهبری همین موضوع را چند هفته ای در نقد روحانی و دولتش تکرار کردند.