شورای امنیت سازمان ملل - عکس از اسوشیتدپرس

شورای امنیت سازمان ملل – عکس از اسوشیتدپرس

شورای امنیت سازمان ملل در نشستی فوق‌العاده برای بررسی اوضاع نوار غزه، با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف فوری درگیری‌ها در نوار غزه شد.

در این بیانیه که به تصویب تمامی ۱۵ عضو شورای امنیت رسیده و پیش نویس آن را اردن تهیه کرده بود، از اسراییل و حماس خواسته شده آتش بس انسانی را در ایام عید فطر و پس از آن به اجرا بگذارند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که بیانیه شورای امنیت از یک آتش بس فوری و بدون قید و شرط حمایت می کند که اجازه ارسال نیازهای فوری به مردم منطقه غزه را بدهد.

در بیانیه شورای امنیت همچنین از طرف های درگیر این مناقشه خواسته شده تلاش های خود را برای دست یافتن به آتش بسی پایدار مبتنی بر طرح پیشنهادی مصر، پیش ببرند.

این در حالی است که اسراییل دیروز (یکشنبه) آتش بس ۲۴ساعته در نوار غزه را نقض کرد.

بنابر این گزارش، تمامی ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل با این بیانیه که ، موافقت کردند.

همچنین شورای امنیت سازمان ملل در پیش نویس خود از دو طرف خواسته بود ” تا در تلاش‌ها که هدف آن ایجاد آتش بس پایدار و مورد احترام براساس طرح مصر است مشارکت کنند”.

کشور روآندا که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد یکشنبه شب این بیانیه را اعلام کرد.

در این بیانیه صراحتا نام اسراییل یا حماس آورده نشده است بلکه به جای آن درباره شرایط وخیم ناشی از بحران غزه و کشتار غیرنظامیان به شدت ابراز نگرانی شده است.

عبدالله المعلمی سفیر عربستان سعودی در شورای امنیت در کنفرانس خبری پس از تصویب این بیانیه گفت: «از تلاش‌های اردن برای تصویب این بیانیه قدردانی می‌کنیم. ما به مقاومت فلسطین در برابر حملات اسرائیل احترام می‌گذاریم و به مقاومت مردم فلسطین درود می‌فرستیم.»

وی افزود: «عربستان سعودی در کنار مردم فلسطین می‌ایستد و از آنها حمایت می‌کند و امیدواریم که در آینده شاهد تحقق پیشرفت‌هایی در این زمینه باشیم.»

از سوی دیگر ریاض منصور، نماینده فلسطین در شورای امنیت در پی صدور این بیانیه گفت: «ما خواهان ارائه تضمین‌هایی برای عدم تکرار وقوع این حملات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها هستیم.»

بر اساس آمار تازه، شمار کشته‌شده‌های حملات ۲۱ روز اخیر به غزه به مرز یک هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است.

مفید الحساینه وزیر کار فلسطین اعلام کرده است: اسراییل از هفتم ماه ژوئیه (۱۳ تیر) تاکنون، دو هزار و ۳۳۰ خانه فلسطینی ها را در نوار غزه به طور کامل ویران کرده است.

به گفته مقامات فلسطینی، این آمار شامل برخی مناطق نوار غزه که نیروهای وزازت کار موفق به بازدید از آن نشده اند، نمی شود زیرا این مناطق بسیار خطرناک است و هنوز زیر بمباران ارتش اسراییل قرار دارد.

در این میان به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در تماس های تلفنی با وزرای خارجه الجزایر، اردن، پاکستان، مغرب و سودان با اشاره به وضعیت وخیم انسانی در منطقه غزه، ضرورت بازگشایی راه‌های ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به این منطقه را خاطرنشان کرد و سرعت عمل در تأمین نیاز مردم غزه به دارو و تجهیزات پزشکی و مداوای مجروحان با توجه به ابعاد ناگوار حملات صهیونیست‌ها را ضروری دانست.