اکبر هاشمی رفسنجانی - عکس از ایسنا

اکبر هاشمی رفسنجانی – عکس از ایسنا

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران در دیدار با شماری از نمایندگان مجلس از استان سیستان و بلوچستان که در آن اکثر مردم اهل تسنن هستند گفته است که حفظ و تحکیم وحدت شیعه و سنی ضروری است.

به گزارش خبرگزاری ها، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه گفته است که موقعیت جغرافیایی و ترکیب جمعیتی این استان به گونه ای است که هرچه نگاه مسوولان به آن خطه راهبردی تر باشد، منافعش به کل نظام ،مکتب اسلام، مردم و برادران اهل تشیّع و تسنن می رسد.

آقای هاشمی رفسنجانی این سخنان را در دیدار با شماری از نمایندگان کنونی و نمایندگان ادوار مردم شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان در مجلس ایران گفته است.

در جریان این دیدار، تعدادی از نمایندگان فعلی و ادوار استان سیستان و بلوچستان در مجلس ایران راهکارهایی را برای کم کردن معضل بیکاری و جلوگیری از مهاجرت ارائه کردند.

بخش قابل توجهی از ساکنان استان سیستان و بلوچستان که هم اکنون پهناورترین استان ایران محسوب می شود، اهل سنت هستند. بعضی گروه ها و شخصیت های فعال سیاسی و اجتماعی در این استان در سال ها و دهه های گذشته درباره کمبود امکانات اجتماعی و نیز درباره تبعیض در قبال اهل سنت در این استان گلایه کرده اند.

همچنین در سال های اخیر گروه هایی نیز که خود را نماینده و یا حامی اهل سنت نامیده اند، در این چارچوب دست به اسلحه برده و یا به بمب گذاری و آدم ربایی دست زده اند.

ربوده شدن ۵ سرباز ایرانی توسط گروه جیش العدل یکی از تازه ترین این موارد است.

این وقایع استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقى ایران را در چند سال اخیر به یکى از ناامن ترین استانهاى مرزى این کشور بدل کرده است.

“پیر محمد ملازهى” کارشناس امنیتی وسیاسی چندی پیش در گفتگو با شرق پارسی گفته بود که مشکل امنیتى منطقه سیستان و بلوچستان مسئله اى نیست که پاسخ نظامى داشته باشد، بلکه پاسخ آن سیاسى و توسعه منطقه است.

وى گفت: “این منطقه بسیار عقب افتاده است و براى رفع مشکلات تنها نگاه امنیتى نمى تواند جوابگو باشد. در جامعه اى که فقر تبعیض و مشکلات در آن وجود دارد به شکلى طبیعى گروه هایى مى توانند رشد کنند که اهداف خود را از طریق عملیاتى مثل ربودن نیروهاى نظامى یا برخورد و کشتار پیش ببرند.اما در کل ایران سیاستى را باید در پیش بگیرد تا زمینه هاى بروز و رشد گروههایى که مى توانند این نوع عملیات را انجام دهند،خشک کند و از طریق توسعه همه جانبه اى که در منطقه مى تواند ایجاد کند به جامعه مصونیت دهد.”

وی افزود: “ایران امکانات مالى و فنى توسعه منطقه را در اختیار دارد اما تاکنون به نظر مى رسد اراده سیاسى کافى در این جهت وجود نداشته است. عمل مثبت توسعه منطقه به لحاظ فرهنگى ، اجتماعى، سیاسى و اقتصادى است .من امیدوارم که دولت آقاى روحانى به این مساله توجه بیشترى داشته باشد.”