سامانه راداری آرش، سامانه پوش، لانچر قادر به همراه موشک شلمچه سه تیر با شبیه ساز سامانه غفار در روز ارتش به نمایش گذاشته شد – عکس آژانس خبری فرانسه

سامانه راداری آرش، سامانه پوش، لانچر قادر به همراه موشک شلمچه سه تیر با شبیه ساز سامانه غفار در روز ارتش به نمایش گذاشته شد – عکس آژانس خبری فرانسه

امیر فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم ‌الانبیاء در ایران، صبح امروز در همایشی که در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ایران برگزار شد، خبر از رونمایی جدیدترین سامانه‌های موشکی برد متوسط و دوربرد پدافند هوایی در ایران داد.

به گفته فرمانده قرار گاه پدافند هوایی ارتش ایران ” این سامانه ‌ها شامل سامانه ‌های تلفیقی، جدید، توپخانه‌ای و راداری خواهد بود که موشک‌های دوربرد به دست متخصصان داخلی بهینه شده است”.
امیراسماعیلی با اشاره به این نکته که بودجه ای برای هواپیماهای بدون سرنشین در نظر گرفته شده گفت : “برای استفاده از پهپادهایمان علیه هواپیماهای بدون سرنشین و حتی هواپیماهای باسرنشین متخاصم نیز برنامه داریم”.

چندی پیش نیز ایران به دنبال افزایش توان موشکی خود، موشک‌ های زمین به هوای «اس-۳۰۰» را قرار بود از روسیه تحویل بگیرد که روسیه از فسخ قرارداد فروش «اس-۳۰۰» به ایران خبر داد.

سامانه های جدید موشکی ایران در حالی رونمایی می شود که روز دوشنبه ۱۳ مرداد محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران ایران ، از ارسال فن ‌آوری تولید موشک برای گروه ‌های فلسطینی خبر داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران اعلام کرد: “موشک‌ های گروه‌ های فلسطینی در نوار غزه از برکت انتقال فناوری از ایران” تولید شده و اکنون مهم افزایش برد این موشک‌ هاست”.

همچنیین محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه ایران، نیز ارسال سلاح به نوار غزه را تکذیب کرد اما گفت فناوری ساخت موشک فجر ۵ را در اختیار آن‌ها قرار داده‌ایم.

ایران بارها حمایت خود را از گروه های فلسطینی به خصوص حماس اعلام کرده و آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، در جدیدترین اظهار نظر خود خواستار تسلیح فلسطینان در کرانه باختری نیز شد.

آلن ایر سخنگوی فارس زبان وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سخنان محسن رضایی نیز گفت: کاخ سفید از مدت ‌ها پیش می‌داند که ایران تسلیحات، آموزش و کمک مالی به حماس می ‌دهد.

همچنین طرح نگرانی در مورد توان و تعداد موشکهای ایران یکی ازموضوعات جدیدی است که آمریکائیها خواستار مذاکره درباه آن در چارچوب مذاکرات ۱+۵ هستند.

آمریکا و متحدان آن در منطقه خاورمیانه مدعی هستند که موشک‌های دوربرد ایران توانایی حمل کلاهک‌ های هسته‌ ای را دارند و خطری برای کشورهای منطقه به شمار می‌ آیند.

اما محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرده بود موشک‌ های دفاعی ایران موضوع هیچ مذاکره‌ای نبوده و نخواهد بود.

آیت الله خامنه ای نیز انتظار کشورهای غربی برای محدود شدن فعالیت‌های موشکی ایران را توقعی احمقانه و ابلهانه اعلام کرده بود.

از سوی دیگر سردار سرتیپ حاجی‌ زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران، هنگام دیدار رهبر ایران از نمایشگاه دستاوردهای موشکی سپاه ایران که اردیبهشت ماه امسال برگزار شده بود گفته بود که توان موشکی ایران در رتبه اول منطقه و در رتبه هفتم جهان است.