در میان اخبار ضد و نقیض خبرگزاری‌های وابسته به سپاه پاسداران دربارهٔ وضعیت سلامتی آیت الله محمود هاشمی شاهرودی، بالاخره در شامگاه دوشنبه سوم دی ماه درگذشت رئیس «مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران» تأیید شد.
به گزارش الشرق الاوسط، محمود هاشمی شاهرودی که در هنگام مرگ ۷۰ ساله بود، از او به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی جانشینی رهبر کنونی جمهوری اسلامی نام برده می‌شد.
علی خامنه ای رهبر ایران پیش از این هاشمی شاهرودی را پس از ۸ ماه از درگذشت هاشمی رفسنجانی (اوت ۲۰۱۷) به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین کرده بود. علاوه بر این شاهرودی یکی از بارزترین فقهای «شورای نگهبان قانون اساسی» شمرده می‌شد، شورایی که مستقیماً توسط رهبر ایران انتخاب می‌شوند.
در اوت ۲۰۰۹ هاشمی شاهرودی پس از ۱۰ سال ریاست بر مسند دستگاه قضایی ایران جای خود را به مسئولی از نسل دوم مدیران نظام ایران یعنی صادق لاریجانی داد.
هاشمی شاهرودی در اوایل دهه هشتاد میلادی قرن گذشته، نقش مهمی در راه اندازی «مجلس اعلای اسلامی عراق» و بخش نظامی آن یعنی «تیپ بدر» ایفا کرد.
شاهرودی مدتی در هانوفر آلمان بستری بود، اما سفر درمانی او به آلمان پس از اعتراضات فعالان حقوق بشر و مخالفان حکومت ایران، و درخواست بازداشت و محاکمه‌اش نیمه کاره ماند.
مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه گذشته آخرین نشست خود را به ریاست احمد جنتی (۹۲) ساله که همزمان ریاست «مجلس خبرگان رهبری» و «شورای نگهبان» را عهده‌دار است، برگزار کرد.
این اقدام تفسیرهای مختلفی را در سطح جامعه ایرانی به همراه داشت، به طوری که نشان دهنده دورخیز علی خامنه ای برای انتخاب جانشینان جدید است. مسئله ای که موجب افزایش پیش‌بینی‌ها در این زمینه شد.
در روزهای گذشته منابع آگاه از آمادگی رهبر ایران برای تعیین صادق لاریجانی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داده بودند.
این خبرها پس از اشاره تلویحی محمدجعفر منتظری دادستان کل ایران به انتصاب ابراهیم رئیسی رئیس کنونی «آستان قدس رضوی» به عنوان ریاست قوه قضاییه بر روی زبان‌ها افتاد.
دو پست ریاست دستگاه قضایی و ریاست مجمع تشخیص مصلحت در سایه گسترش اختلافات بر حانشینی آیت الله خامنه ای، اهمیت زیادی در ساختار قدرت جمهوری اسلامی دارد.
از سوی دیگر، به دلیل ضد و نقیض شدن اخبار مربوط به وضعیت جسمانی هاشمی شاهرودی، خبر درگذشت این روحانی پرنفوذ در چاپ اول روزنامه‌های کثیرالانتشار ایران جایی نداشت و بسیاری از آنها این خبر را در چاپ دوم خود آوردند.
در عین حال روزنامه دولتی «ایران» او را «فقیهی نوگرا» توصیف کرده و روزنامه اصلاح طلب «آرمان امروز» او را «فقیهی اصولی».