حسن روحانی رییس جمهور ایران در جریان گفتگوی زنده تلویزیونی - عکس از جام جم

حسن روحانی رییس جمهور ایران در جریان گفتگوی زنده تلویزیونی – عکس از جام جم

حسن روحانی رییس‌جمهور ایران روز دوشنبه پس از پایان مذاکرات هفت روزه ایران با گروه ۵+۱، در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت منطق ایران، مذاکره و گفت‌وگو است و مذاکرات هسته‌ای با جدیت تا رسیدن به توافق نهایی ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری ها رئیس‌جمهور ایران در گفتگوی تلویزیونی تنها چند ساعت پس از پایان آخرین دور مذاکرات هسته ای که با حضور وزیران خارجه ایران و گروه ۱+۵ در وین برگزار می شود تاکید کرد که راه مذاکره به توافق نهایی منجر خواهد شد.

وی با اشاره ای ضمنی به وعده های انتخاباتی در اوایل سال گذشته گفت: «سانتریفیوژها هرگز متوقف نمی‌شوند. چرخ زندگی مردم نیز بهتر خواهد چرخید.»

وی افزود: آنچه امروز توافق شده بر این مبناست که شرایط توافق ژنو برای چند ماه دیگر باقی بماند تا برای ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی فرصت وجود داشته باشد. این چیزی است که مورد اتفاق همه است.

رییس جمهور ایران همچنین گفت که «در مذاکرات پشت پرده منطق‌ها به هم نزدیک می‌شود که اینجا پیشرفت‌های خوبی بوده است ولی در روی کاغذآمدن و توافق قطعی مقداری با هم فاصله داریم.»

روز دوشنبه سوم آذر (۲۴ نوامبر)، آخرین مهلت تعیین شده برای دسترسی به یک توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران بود اما طرفین، در به نتیجه رساندن مذاکرات خود، که در وین برگزار می شد، ناکام ماندند.

با پایان یافتن این مهلت، مذاکرات برای دوره ای هفت ماهه تا اول ژوئیه سال ۲۰۱۵ (۱۰ تیر ۱۳۹۴) تمدید شد.

بر این اساس، تا پایان مهلت تازه، ایران ماهانه ۷۰۰ میلیون از دارایی های مسدود شده حاصل از فروش نفت خود را دریافت خواهد کرد.

همچنین ایران و قدرت های جهانی، روز دوشنبه خود را متعهد کردند که تا اول مارس ۲۰۱۵ (۱۰ اسفند ۱۳۹۴)، در مورد اصول کلی موافقتنامه هسته ای به “توافق سیاسی” برسند تا سپس، در سه ماه بعدی منتهی به اول ژوئیه، جزئیات موافقتنامه جامع هسته ای را در جریان گفتگوهای تخصصی تصویب کنند.

در پی تمدید مذاکرات، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، از طرح “ایده های تازه در چند روز اخیر” سخن گفته که بررسی فنی و دقیق آنها به وقت پیشتری نیاز دارد.

فرانک والتر اشتنمایر، وزیر امور خارجه آلمان هم، در اظهار نظری مشابه تاکید کرده که “ایده های تازه ای که مطرح شد ممکن است بتواند فاصله موجود را از میان ببرد” اما بررسی “جزئیات فنی” این ایده ها زمان بر است.

این مذاکره کنندگان، در مورد ماهیت ایده هایی که به گفته آنها در روزهای اخیر مطرح شده توضیح بیشتری نداده اند.

در واکنشی متفاوت به نتیجه مذاکرات وین، روز دوشنبه سه نفر از بانفوذترین سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا اعلام کردند که باید تمدید مذاکرات با ایران افزایش تحریم‌ها همراه باشد و هر گونه توافق احتمالی نهایی به تصویب کنگره برسد.

در واکنش به این درخواست، جان ارنست سخنگوی کاخ سفید چنین اقدامی را زیانبار خواند و گفت: باید به ایران برای پاسخ دادن به نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای اش زمان بیشتری داد.

وزیر امور خارجه آمریکا، پیش از ترک وین با حضور در جمع خبرنگاران گفت که در مذاکرات روزهای اخیر «در مورد جدی ترین مسائل موجود پیشرفت به دست آمده است.»

از سوی دیگر تقریبا تمامی روزنامه های ایران صبح سه شنبه تیتر اصلی صفحه اول خود را به پایان مذاکرات هسته ای ادامه دادند، تیترهایی که جناح بندی و خط سیاسی این روزنامه ها را به وضوح مشخص می کند.

روز سه شنبه همچنین آیت الله خامنه ای رهبر ایران در سخنرانی در جمع مهمانان شرکت کننده در کنگره جهانی جریانهای تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی گفت آمریکا و کشورهای استعمارگر اروپایی دور هم جمع شدند تا جمهوری اسلامی ایران را در قضیه هسته ای به زانو درآورند اما نتوانستند و در آینده نیز نخواهند توانست.

روزنامه های شرق و آفتاب، تمدید مذاکرات را تمدید امید خوانده اند. روزنامه اعتماد هم «تمدید دیپلماسی» را به عنوان تیتر اول خود انتخاب کرده است. روزنامه جام جم در صفحه اول خود نوشته است: توافق؛ شاید هفت ماه دیگر. روزنامه جوان هم نوشته است: هفت ماه تنفس مصنوعی به توافق هسته ای. روزنامه کیهان هم نوشته است: نتیجه یک سال مذاکرات هسته ای؛ کدخدا قابل اعتماد نبود، مذاکرات تمدید شد.