کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا - عکس از اسوشیتدپرس

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا – عکس از اسوشیتدپرس

در حالی که ۹ روز به پایان مهلت شش ماهه مذاکرات هسته ای ایران مانده است، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از وزاری خارجه گروه ۱+۵ خواست تا برای برگزاری بخش پایانی ششمین دور مذاکرات هسته ‌ای ایران روز یکشنبه ۱۳ ژوئیه در وین حضور یابند.

درخواست اشتون در حالی مطرح شده که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، چندی پیش اعلام کرده بود هیچ یک از موارد اصلی اختلاف در این مذاکرات حل نشده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، برای میانجیگری انتخابات کابل به افغانستان سفر کرده، اعلام کرده برای شرکت در ادامه مذاکرات هسته ‌ای با ایران روز یکشنبه در وین خواهد بود.

برخی از دیپلمات‌ های حاضر در مذاکرات گروه ۱+۵ معتقدند که حضور جان کری یا وزرای دیگر کشورهای غربی به معنای دست یابی به توافق جامع در پرونده هسته ای ایران نیست.

با این حال پیش بینی می شود که حضور وزرای خارجه این کشورها در وین به دلیل کاهش اختلافات، یا تمدید مهلت مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی است.

به گزارش وب سایت مجلس ایران، علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، اعلام کرده است که زمان حصول توافق نهایی میان ایران و ۱+۵ مشخص نیست، اما حضور وزاری خارجه ۱+۵ در پیشرفت مذاکرات موثر است.

به گفته بروجردی «چون وزرای خارجه از اختیارات بیشتری برخوردارهستند شاید بهتر بتوانند مذاکرات را به سمت پیشرفت هدایت کنند.»

اما دیپلمات‌ها و کارشناسان مسایل هسته‌ای ایران می‌گویند اختلاف بین ایران و شش قدرت جهانی در گفت‌وگوها برای نگارش متن توافق‌نامه جامع بر سر تعداد سانتریفیوژها و مدت توافق است.

ایران تاکید می کند با وجود آنکه هیچ برنامه ای برای دستیابی به سلاح هسته ای ندارد، اما خواستار مجوز در اختیار داشتن ۵۰ هزار سانتریفیوژ است. ایران در حال حاضر ۲۰ هزار سانتریفیوژ دارد.

در این میان ایالات متحده موافق بخش بسیار کوچکی از این رقم است. بریتانیا، فرانسه و آلمان عمده پشتیبانان آمریکا هستند در حالی که چین و روسیه مایل هستند با هر توافقی که ایران و آمریکا به آن دست یابند، موافقت کنند.

از سوی دیگر، آیت الله خامنه ای، رهبر ایران هفته گذشته در سخنرانی در جمع مقامات حکومتی ایران گفت که «درمساله هسته‌ای طرف مقابل به مرگ گرفته که به تب راضی باشد.»

روز چهارشنبه، بیش از سه چهارم اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای از رییس جمهور آمریکا خواستند درباره کاهش احتمالی تحریم ها علیه ایران با کنگره مشورت جدی داشته باشد.

آنها معتقد هستند اغلب تحریم‌ های ایران به خاطر حمایت از گروه‌ های تروریستی و برنامه موشکی ایران است و ارتباطی به فعالیت‌ های هسته ‌ای ایران ندارد.

فشارها بر سر ماجرای پرونده هسته ای ایران در حالی از سوی برخی از سیاستمداران آمریکایی مطرح می شود که دو سناتور جمهوری ‌خواه قصد دارند با پیش نویس طرحی آیت‌ الله علی خامنه ‌ای و حسن روحانی رییس جمهور ایران را در ارتباط با مسایل حقوق بشر تحریم کنند.