روزنامه وال استریت ژورنال روز یکشنبه (۱۳ ژانویه-۲۳ دی) گزارش داد سازمان امنیت ملی آمریکا بعد از حمله خمپاره ای مورتار گروه های تندوری متحد ایران به سفارت آمریکا در بغداد از پنتاگون خواسته تا گزینه های نظامی خود برای اقدام احتمالی علیه ایران را به کاخ سفید ارائه دهند.
این روزنامه به نقل از مقام های کنونی و پیشین آمریکا گزارش داد طرح سازمان امنیت ملی به ریاست جان بولتون مایه نگرانی شدید مقامات پنتاگون و وزارت امور خارجه شد.
در حالیکه این طرح به دست پنتاگون رسیده هنوز معلوم نیست که گزینه های حمله به ایران در اختیار کاخ سفید قرار گرفته یا نه. همچنین مشخص نیست که آیا پرزیدنت دونالد ترامپ در جریان این طرح قرار دارد یا خیر.
به گزارش وال استریت ژورنال، ایده بررسی گزینه های اقدام نظامی علیه ایران بعد از حمله خمپاره ای به منطقه دیپلماتیک در بغداد در ماه سپتامبر (شهریور) مطرح شد. این خمپاره ها به محوطه باز سفارت اصابت کردند و تلفات جانی نداشته است.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد این خبر خودداری کرد. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم از واکنش درباره خبر خودداری کرد.
سخنگوی پنتاگون و کاخ سفید و سازمان امنیت ملی تا حالا در باره حمله اظهار نظر نکرده اند اما وال استریت ژورنال به نقل از سخنگوی سازمان امنیت ملی گفت «ما در حال بازنگری شرایط کارکنان و نیروهای آمریکایی بعد از چندین طرح حمله به سفارت آمریکا در بغداد و کنسولگری این کشور در بصره هستیم و در حال بررسی گزینه های گوناگونی برای حفظ امنیت آنان و منافع کشورمان هستیم.»