باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا - آسوشیتدپرس

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا – آسوشیتدپرس

در پی پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا، باراک اوباما، رییس جمهور این کشور درباره تاثیر نتیجه این انتخابات بر مذاکرات اتمی با ایران گفت: «اگر بتوانیم با ایران به توافقی خوب برسیم که بتواند جهان را متقاعد کند که ایران توانایی تولید سلاح اتمی را نخواهد داشت، آنوقت با کنگره وارد مذاکره می شویم و آنها را هم متقاعد می کنیم.»

با این وجود وی تاکید کرد، این تلاش برای متقاعد کردن کنگره «نیازمند یک توافق خوب» با ایران است. اوباما که دیروز چهارشنبه ۱۴ آبان در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید حاضر شده بود، بار دیگر تاکید کرد که عدم توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای بهتر از یک توافق بد است و مذاکرات سه تا چهار هفته آینده کلیدی خواهد بود.

حزب جمهوریخواه آمریکا، که رقیب حزب دموکرات به شمار می رود، با پیروزی در انتخابات میاندوره‌ای هفته جاری، توانست کنترل مجلس سنای این کشور را در دست بگیرد. به این ترتیب دموکرات ها که از سال ۲۰۰۶ به این سو حزب حاکم هر دو مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده بودند، اینک کنترل کنگره را از دست دادند.

اوباما که به خاطر نبود اعتماد میان ایران و آمریکا آینده مذاکرات را مبهم می دید، گفت، هنوز مشخص نیست غرب بتواند با ایران به توافق دست یابد، اما آمریکا طرحی را به ایران پیشنهاد داده که بتواند نیاز خود به انرژی را برطرف کند.

رییس جمهور آمریکا در پاسخ به این پرسش درباره احتمال همکاری نکردن کنگره با کابینه و میزان قدرت وی برای کاهش تحریم ها به صورت یک جانبه، گفت که تحریم ها چند دسته هستند و با هم فرق دارند. وی تاکید کرد، در حال حاضر مایل نیست در این زمینه اظهار نظر کند.

با این وجود وی درباره اختلافات احتمالی در طمینه مسائل داخلی ایالات متحده گفت،کنگره قوانینی تصویب خواهد کرد که او قادر به امضای آنها نخواهد بود، از طرف دیگر دولت کارهایی انجام خواهد داد که با مخالفت کنگره روبرو خواهد شد.

وی در عین حال گفت که دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در زمینه هایی مثل ضرورت ایجاد اشتغال، تقویت زیرساخت های کشور و تقویت صادرات اشتراک نظر دارند و می توانند در این زمینه ها با هم همکاری کنند.

کری: دستیابی به توافق هسته‌ای پس از سوم آذر بسیار دشوار خواهد بود

همزمان با سخنان اوباما، وزیر امور خارجه کابینه وی، جان کری، دیروز چهارشنبه ۱۴ آبان در جریان سفری به پاریس گفت که او «درحال حرکت به سوی خط پایان» مذاکرات هسته ای برای تضمین توافقی جامع با ایران است.

با این وجود کری، تاکید کرد «در این مقطع زمانی هیچ قصدی برای بحث درباره تمدید» ضرب الاجل مذاکرات با ایران وجود ندارد.

جان کری قرار است روزهای نهم و دهم نوامبر نشستی سه جانبه با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون در عمان داشته باشد تا زمینه برای دور بعدی مذاکرات هسته‌ای با کشورهای گروه ۱+۵ در روز ۲۰ آبان (۱۱ نوامبر) در مسقط، پایتخت عمان فراهم شود.