پس از پیروزی روحانی در انتخابات، مردم با گلها و لباس های بنفش (رنگ ستادهای انتخاباتی روحانی) به خیابانها آمده و جشن گرفتند. عکس گتی ایمجز

پس از پیروزی روحانی در انتخابات، مردم با گلها و لباس های بنفش (رنگ ستادهای انتخاباتی روحانی) به خیابانها آمده و جشن گرفتند. عکس گتی ایمجز

حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران می گوید دولت وی فراجناحی خواهد بود و در دوران دولت او همه مطالبات قانونی و به حق همه احزاب، گروهها و جناح ها مدنظر خواهد بود.

دکتر حسن روحانی در نشست خبری روز دوشنبه و در پاسخ به سوال خبرنگار پرس تی وی که پرسید آیا دولت وحدت ملی را تشکیل می دهید و از اصولگرایان در کابینه آینده استفاده می کنید؟ گفت:” دولت آینده، دولت فراجناحی خواهد بود”.

وی تصریح کرد: “این یعنی در دولت آینده همه نیروهای شایسته از اعتدالگرایان، اصلاح طلبان و اصولگرایان حضور خواهند داشت اما تعبیر ائتلافی را نمی پذیرم، دولت من دولت شایسته سالاری و فراجناحی خواهد بود”.

رئیس جمهور منتخب در پاسخ به سوالی درباره اقدام کوتاه مدت برای از بین بردن تورم گفت: “در زمینه اقتصادی راه حل اساسی اقتصاد،‌ رونق تولید و هدایت پس اندازهای مردم و نقدینگی به سمت تولید است”.

خبرنگار ایرنا پرسید مهمترین اقدام اقتصادی شما با توجه به قول هایی که داده اید چیست و چه اقدام کوتاه مدتی برای از بین بردن تورم انجام می دهید؟

دکتر حسن روحانی در پاسخ به این سوال گفت: در زمینه اقتصادی راه حل اساسی اقتصاد،‌ رونق تولید و هدایت پس اندازهای مردم و نقدینگی به سمت تولید است.

آقای روحانی افزود: “پس انداز در ایران نسبت خوبی دارد و این نسبت حدود ۳۴ درصد است”.

وی گفت: “ما باید پس اندازها را هدایت کنیم و بانک ها باید به صورت بنگاه هایی که بتوانند سرمایه لازم را برای تولید مهیا کنند آماده شوند”.

آقای روحانی افزود: “باید تحرکاتی در بانک ها بوجود آید و مشوق های تولید، نخستین قدم برای این حرکت است”.

رئیس جمهور منتخب گفت: “ظرفیت های موجود در بخش تولید را که امروز خالی است باید بتوانیم پر کنیم یعنی بحث سرمایه از یک سو و بهره وری از سوی دیگر؛ این دو قدم می تواند حرکت اول را به وجود بیاورد و در زمینه مسائل اقتصادی به بهبود فضا و رونق آن منجر شود”.

آقای روحانی افزود: “البته مقصود من از تولید تنها صنعت و کشاورزی نیست بحث صنعت توریسم نیز جزو آنهاست و این صنعت می تواند واقعاً اشتغالزا باشد”.

وی با بیان اینکه یارانه های نقدی کنونی ادامه خواهد یافت، گفت: “برای ادامه این مسیر از همین فردا مصمم هستم تا کمیته مشترکی بین دوستان اقتصادی ما و برخی نمایندگان مجلس برای بررسی مراحل بعدی یارانه ها تشکیل شود”.

در ادامه نشست خبری رییس جمهور منتخب ایران، خبرنگار فرانسوی از آقای روحانی پرسید نظر شما درباره توقف غنی سازی چیست؟

دکتر روحانی در پاسخ گفت: “دیگر آن دوره گذشته است و ما در شرایط خاصی هستیم و راه های اعتماد ساز فراوانی داریم و به شما که از فرانسه آمدید بگویم با آقای شیراک در مذاکرات ۲۰۰۵ به توافق رسیدیم چگونه اعتماد بین المللی برای هم جلب کنیم و غنی سازی در ایران ادامه پیدا کند و این توافق با شیراک با همراهی و موافقت آلمان همراه شد اما انگلیسی ها با فشار آمریکا مخالفت کردند و کار ناقص ماند و من فکر می کنم همین توافق می تواند یکی از راه حل ها باشد”.

رئیس جمهور منتخب ایران با اشاره به اینکه دولت همواره نیازمند کمک مستمر یکایک مردم است گفت: “کاملا امیدوارم، و واقعا دولت من ، دولت امید خواهد بود اما این امید را همه باید با دست خودمان بسازیم و ان شاء الله خواهیم ساخت”.

وی با بیان اینکه همه ملت ایران در صحنه خواهند بود تاکید کرد: “همه مطالبات قانونی و به حق همه احزاب، گروهها و جناح ها مدنظر خواهد بود”.