حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران می گوید تنها راه حل موضوع هسته ای این کشور، مذاکرات است - عکس از گتی ایمیجز

حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران می گوید تنها راه حل موضوع هسته ای این کشور، مذاکرات است – عکس از گتی ایمیجز

را بیشتر خواهد کرد و از سوی دیگر اعتماد متقابل بین ایران و سایر کشورها را بهبود خواهد بخشید.

حجت الاسلام روحانی روز دوشنبه در نشست خبری، درباره روش و زمان بندی دولتش برای کاهش تحریم ها گفت، “مسأله تحریم معضلی است که امروز با آن مواجه هستیم البته همه ما می دانیم این تحریم ها ظالمانه است و ملت ایران کاری نکرده که استحقاق تحریم را داشته باشد بلکه کاری که انجام شده ، قانونی و در چارچوب مقررات بین المللی است”.

به گزارش ایرنا، آقای روحانی گفت: “اساساً استفاده از ابزار تحریم ،‌ ابزاری ارتجاعی است و دوره آن گذشته است به ویژه در شرایطی که در دنیای امروز حتی کشورهای غرب با معضلات اقتصادی مواجهند که این به ضرر خود غرب است.”

رئیس جمهور منتخب ایران گفت: “این تحریم اگر سودی داشته باشد برای اسرائیل دارد و برای کس دیگری در دنیا سودی ندارد بنابراین اساس تحریم نمی تواند مبنای درستی داشته باشد”.

روحانی گفت: “برای این که ما قدم به قدم مسأله تحریم را کاهش بدهیم و حل کنیم دو اقدام صورت خواهد گرفت که نخستین آن، قدم گذاشتن در مسیر شفافیت بیشتر است”.

وی تصریح کرد، “برنامه های هسته ای ایران کاملاً شفاف است اما ما حاضریم شفافیت بیشتری نشان دهیم و برای همه دنیا روشن کنیم که اقدامات جمهوری اسلامی ایران کاملاً در چارچوب های بین المللی است و ثانیاً اعتماد متقابل بین ایران و سایر کشورها را ارتقاء خواهیم داد و هر جایی که اعتماد خدشه دار شود تلاش خواهیم کرد که این اعتماد حفظ شود.”

روحانی گفت: “به اعتقاد من راه حل پایان دادن به تحریم، اعتماد متقابل و شفافیت بیشتر در چارچوب موازین و مقررات بین الملل است و ما در هر دو زمینه قدم خواهیم برداشت و انشاءالله این تحریم را کاهش می دهیم.”

رئیس جمهور منتخب ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت، “مسأله هسته ای و مسائلی که ما با ۱+۵ داریم اصلش این است که ما مذاکرات با ۱+۵ را فعال تر خواهیم کرد”.

روحانی گفت معتقد است موضوع هسته ای صرفا راه حل مذاکراتی دارد و بس.

روحانی گفت: “همه باید بدانند دولت آینده از حقوق حقه ملت ایران هرگز کوتاه نخواهد آمد و بر این مبنا ما آماده هستیم تنش ها کاهش پیدا کند”.

در ادامه نشست خبری رئس جمهور منتخب ایران، خبرنگار شبکه ان بی سی آمریکا از حسن روحانی پرسید: وزارت خارجه آمریکا هم به شما و هم به مردم ایران پیام تبریک داد و آنها می خواهند وارد مذاکرات مستقیم و تعامل مستقیم با ایران بشوند. آیا می پذیرید یا خیر؟

روحانی در پاسخ گفت: “مسأله رابطه ایران با آمریکا مسئله پیچیده و دشواری است؛ مسأله ساده ای نیست به هر حال یک زخم کهنه ای وجود دارد باید تدبیر بشود که این زخم درمان شود”.

روحانی افزود: “البته ما دنبال ادامه تنش یا توسعه تنش نخواهیم بود”.

وی ادامه داد، عقل سلیم هم حکم می کند که دو ملت و دو کشور بیشتر به فکر آینده باشند؛ گذشته ها را بنشینند برایش راه حل پیدا کنند، ترمیم کنند و به فکر آینده باشند.

رئیس جمهور منتخب ایران گفت: “هرگونه سخن گفتن با آمریکا علاوه بر این که باید بر مبنای احترام و منافع متقابل باشد، باید از موضع برابر باشد، وحتماً دارای شرایطی است که به آن شرایط باید عمل شود”.

روحانی افزود: “اولاً که آمریکائیها همان طور که در بیانیه الجزایر آمده است باید تصریح کنند که در امور داخلی ایران هرگز مداخله نخواهند کرد”.

وی گفت: “ثانیاً تمام حقوق حقه ملت ایران و از جمله حقوق هسته ای را به رسمیت بشناسند و ثالثاً سیاست های یک جانبه گرایانه و زورمدارانه را نسبت به ایران کنار بگذارند و البته با این شرایط زمینه آماده می شود”.

روحانی افزود: “اگر احساس شود که حسن نیتی وجود دارد زمینه متفاوت خواهد بود و حتی اگر حسن نیت دیدیم، می شود در زمینه سازی اعتماد قدم هایی هم برداشت، در چارچوبی که جمهوری اسلامی ایران دارد که به آن اشاره کردم”.