محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، برای پاسخگویی درباره اظهارات و موضعگیری های خود درباره هولوکاست و پیشرفت های دفاعی ایران در جلسه علنی مجلس حاضر شد - عکس ایرنا

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، برای پاسخگویی درباره اظهارات و موضعگیری های خود درباره هولوکاست و پیشرفت های دفاعی ایران در جلسه علنی مجلس حاضر شد – عکس از ایرنا

امروز سه شنبه، ١۶ اردیبهشت برابر با ۶ مه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، برای پاسخگویی درباره اظهارات و موضعگیری های خود درباره هولوکاست و پیشرفت های دفاعی ایران در جلسه علنی مجلس حاضر شد و به پرسش های جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد پاسخ داد.

کریمی قدوسی به نمایندگی از پرسش کنندگان، فیلم مستند اظهارات ظریف در شبکه ای‌بی‌سی آمریکا را در صحن علنی از مانیتورهای مجلس پخش کرد. از آن جایی که این فیلم به زبان انگلیسی بود و اعتراض نمایندگان را در پی داشت، کریمی قدوسی بعد از اتمام فیلم به زبان فارسی آن را توضیح داد.

وی توضیح داد: «مجری برنامه از ظریف پرسیده است رییس جمهور روحانی و شما وزیر امور خارجه واقعه هولوکاست را تایید کردید ولی رهبر جمهوری اسلامی در سایت خودشان در بخش انگلیسی این را قبول نمی کند و هولوکاست را یک افسانه می داند. ظریف در پاسخ می گوید من با ایشان شخصا صحبت کردم و ایشان کشتار یهودیان را محکوم و سخنانشان در مورد هولوکاست را تکذیب کردند.»

به گزارش مهر، پس از این سخنان کریمی قدوسی فیلم سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره هولوکاست پخش شد.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری سابق ایران بارها هولوکاست را نفی کرده و آن را افسانه خوانده بود. این سخنان با محکومیت و انتقاد شدید بسیاری از کشورهای جهان و انجمن کلیمیان ایران روبرو شد ولی رهبر جمهوری اسلامی واکنشی به آن نشان نداد.

کریمی قدوسی همچنین به مصاحبه وزیر امور خارجه با شبکه ۲ آلمان در سفر به داووس اشاره کرد و گفت: «مجری از آقای ظریف سوال می کند که آیا شما اسراییل را به رسمیت می شناسید که ظریف پاسخ داده است این موضوع باید از سوی فلسطینی ها تایید شود، ما از منطقه دور هستیم و این وظیفه ما نیست که رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسیم و یا نشناسیم بلکه باید از سوی فلسطینیان مورد تایید قرار گیرد.»

نماینده مشهد در ادامه گفت: «وقتی ظریف به آن طرف آب می رود طور دیگری موضع گیری می کند. ما توجیه نیستیم، ظریف اینجا خیلی محکم صحبت می کند.»

وزیر امور خارجه ایران بعد از سخنان کریمی قدوسی به جایگاه رفت و در توضیحات خود گفت: «فعالیت های گسترده تبلیغاتی قصد دارد القاء کند که ایران تهدیدی برای منطقه است و برای این هزینه های بسیاری می کنند تا ایران را به عنوان خطری جهانی معرفی کنند. تحریم های ظالمانه در سایه این فضاسازی ها انجام شده است. همه این تلاش ها برای این است که اقتدار ملی را بشکنند.

ظریف با اعتراض به این که تنها بخشی از مصاحبه وی پخش شد، گفت: «فیلمی که پخش شد خلاصه و با ترجمه نامشخص بود. مردم ایران به فرهنگ اسلام ناب متکی هستند و از نظر مردم کشتن بیگناهان محکوم است.»

ظریف با بیان این که وزارت خارجه در چنین شرایطی به منزله دیده بانی هوشمند تشریح راهبرد با تهدید را بر عهده دارد گفت: «تا زمانی که در وزارت خارجه هستم راه خود را در رد پروژه صهیونیستی امنیتی سازی ایران از طریق انکار هولوکاست ادامه می دهیم.»

[inset_left]ظریف گفته «تمام نیروهای منطقه از جمله دبیرکل حزب الله، مسئولان حماس و جهاد اسلامی» شخصا برای اعمال سیاست خارجی ایران از وی تشکر کردند.[/inset_left]

به گفته وزیر امور خارجه ایران «نتانیاهو با بی شرمی می گوید که ایران منکر هولوکاست است و می خواهد با ساختن بمب اتم هولوکاست دیگری بسازد… ایران و ایرانی همواره مامن اقلیت ها بوده و به همه ادیان احترام می گذارد،» وی گفت: «ملت ایران با یهودی ستیزی و نسل کشی بیگانه است.»

مقامات اسراییلی بارها از برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی شدید کرده اند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل نیز در بهمن ماه سال ۹۱ گفته بود «ایران می‌خواهد هولوکاست دیگری علیه یهودیان به راه اندازد.»

ظریف با تاکید بر اینکه سیاست خارجی دولت تدبیر و امید آسایش و راحتی را از نتانیاهو گرفته است و او را به انفعال کشانده گفت: «این توفیق بزرگی است و تمام نیروهای منطقه از جمله دبیرکل حزب الله،مسئولان حماس و جهاد اسلامی شخصا برای آن از من تشکر کردند.»

سخنان ظریف در دانشگاه تهران و بمب آمریکا

کریمی قدوسی با انتقاد از اینکه ظریف در دانشگاه تهران گفته‌است آمریکا با یک بمب می تواند سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد گفت: «آقای ظریف این چه سخنی است، شما که تحصیل کرده آمریکا هستید وقتی این گونه سخن می گویید پس ادبیات رزمندگان زمان جنگ چه می شود.»

ظریف روز سه‌شنبه، ۱۲ آذر سال گذشته، در دانشگاه تهران گفته بود که «آمریکا که با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد از سیستم نظامی ما نمی‌ترسد.»

چند روز پس از اظهار این سخنان ظریف که واکنش جناح تندرو در ایران را در پی داشت، ظریف تصریح کرد: «آن چه که آمریکا از آن می‌هراسد مقاومت مردم ایران است» و «در عین حال که به توان و قدرت دفاعی و نیروهای بسیجی کشور افتخار می‌کنیم، این امر واقعیتی انکارناپذیر است.»

پس از پایان سخنان ظریف، علی لاریجانی رییس مجلس از نماینده مشهد پرسید آیا از توضیحات آقای ظریف قانع شده یا خیر؟ که قدوسی در پاسخ گفت: «آقای ظریف با صراحت درباره رژیم صهیونیستی صحبت نکردند و ما خواستیم یک بار دیگر از خانه ملت پیاممان به سردمداران رژیم سلطه برسد که دولت، وزیر خارجه، نمایندگان مجلس و رهبری همه با رژیم صهیونیستی مخالف هستند.»

لاریجانی خطاب به نماینده مشهد گفت: «شما حکم و فلسفه ندهید و بگویید آیا قانع شده اید یا خیر؟»

کریمی قدوسی اعلام کرد که به دلیل اینکه مذاکرات ایران پیش رو است از پاسخ ظریف قانع شده‌اند و نیازی به رای گیری نیست.