محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

وزیر امور خارجه ایران که اکنون با اعمال تحریم های جدید آمریکا با موج دیگری از انتقادات جدی مخالفان و جناح تندرو در داخل کشورش روبرو. شده است، در واکنش به این تحریم ها گفته است: “با جدیت مذاکرات ژنو را دنبال می‌کنیم و در برابر هر اقدام نامناسب، واکنش مناسب، حساب‌شده و هدفمند نشان می‌دهیم.”

محمد جواد ظریف در اظهاراتی در صفحه فیسبوکش گفت: “در چند روز گذشته اقدامات نامناسبی از سوی آمریکایی ها صورت گرفت که ما به شکل مقتضی و با در نظرگرفتن همه جوانب امر به آن پاسخ دادیم.”

وی با اشاره به واکنش جناح های تندرو ادامه داد: البته برخی دوستان که دل خوشی از برنامه اقدام ژنو نداشتند مرگ زودرس آن را اعلام کرده‌اند که بیشتر بیان خواست تا واقعیت است.

وی گفت: دوستانی که با استفاده از سکوت ضروری ما، مشغول خرده گیری از کنار گود هستند هم حتما می‌دانند که فرمایشاتشان همگی جواب دارد ولی تیم مذاکره کننده وظیفه مهمتری برای پیگیری منافع ملی دارد و پاسخ عمومی به برخی موارد را فعلا به مصلحت نمی داند و آماده است در برابر اتهامات ناروا و غیرمنصفانه بخاطر منافع ملی سکوت کند ولی در زمان مناسب به همه ایرادها و ابهامات پاسخ خواهیم داد.

روزنامه کیهان روز شنبه با انتشار خبر تحریم شمار دیگری از اشخاص و شرکت های ایرانی توسط آمریکا در صفحه اول خود نوشت: “دست آمریکا رو شد، باز هم اعتماد کنیم؟”

در پی تحریم های جدید آمریکا علیه شرکت ها و اشخاص ایرانی، تیم مذاکرات فنی ایران در وین محل مذاکرات را ترک کرد و پس از آن این خبر منتشر شد که این اقدام تیم ایران در اعتراض به اقدام آمریکا بر خلاف توافقات قبلی بوده است، هر چند مقامات رسمی ایران این موضوع را تایید نکردند.

در همین حال به نظر می رسد در فضای رسانه ای، خبرهای مثبتی هم از سوی مقامات غربی درباره پیامدهای توافقات اخیر در ژنو به گوش می رسد.

وزیر خارجه سوئد روز شنبه گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که اتحادیه اروپا نتواند بعضی از تحریم‌ها علیه ایران را در ماه ژانویه لغو کند.

کارل بیلد، وزیر خارجه سوئد در واکنش به نیمه‌کاره ماندن مذاکرات فنی ایران و گروه ۱+۵ در وین، گفته است این موضوع خیلی جدی نیست و مانعی برای برداشته شدن برخی تحریم‌ها در ماه آینده میلادی وجود ندارد.

بیلد که در حاشیه کنفرانسی در موناکو با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو می‌کرد، گفت: فکر نمی‌کنم آن مسائلی که در وین رخ داد، مساله‌ای باشد. در این مورد اغراق شده است و امیدوارم برخی تحریم‌های ایران در ماه ژانویه کاهش یابد. من هیچ دلیلی برای مخالفت در قبال آن نمی بینم.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا قرار است هفته آینده طرح پیشنهادی کاترین اشتون، مسوول دستگاه سیاست خارجی و رییس هیات مذاکره‌کننده ۱+۵ در مورد نحوه برداشتن برخی تحریم‌ها را بررسی کنند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در واکنش به توقف مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ در وین پیش بینی کرد مذاکرات ۱+۵ با ایران طی روزهای آینده ادامه یابد.

وی با نادیده گرفتن علت اصلی توقف این مذاکرات از سوی ایران که اعمال تحریمهای جدید از سوی آمریکاست، اظهار داشت مذاکرات با ایران به مرحله ای رسیده است که این کشور ضرورت رایزنی و توقف آن برای مدتی را احساس کرده است.

از سوی دیگر، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه با انتقاد از تصمیم جدید کاخ سفید در اضافه کردن چند موسسه و نهاد ایرانی به فهرست تحریمهای آمریکا آن را غیر قابل قبول دانست.

ریابکوف اظهار داشت تصمیم واشنگتن در اضافه کردن تعدادی از موسسات ایرانی به فهرست تحریمهایش، غیر قابل قبول است.