دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران - عکس از گتی ایمیجز

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران – عکس از گتی ایمیجز

نتایج غافلگیرکننده انتخابات ریاست جمهوری در ایران و پیروزی حسن روحانی نامزد اعتدال گرا، واکنش های مثبت و خوش بینانه و یا گاه بدبینانه مقامات رسمی کشورها و نهادهای بین المللی را در پی داشت، واکنش هایی که طی آنها نکات قابل توجهی هم بیان شد.

ایالات متحده آمریکا به مردم ایران جهت شهامت در شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت به رغم محدودیتی که دولت بر فرایند سیاسی انتخابات تحمیل کرده بود مردم مصمم بودند صدای خود را به گوش حاکمیت برسانند.

دفتر بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی اعلام کرد بان کی مون همچنان ایران را تشویق خواهد کرد نقش سازنده ای در مسائل منطقه و بین المللی ایفا کند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز یکشنبه ضمن تبریک به حسن روحانی از او خواست رابطه نزدیک تری را با مسکو برقرار کند.

در این میان وزیر خارجه کانادا گفت انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران و نتیجه آن بی‌معنی بوده است. به گزارش گلوبال‌پست، “جان برد” در واکنش به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ایران گفت که این انتخابات و نتایج آن کاملاً بی‌مفهوم و بی‌معنی است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم گفت که جامعه جهانی نباید تسلیم افکارخوشبینانه شود و از فشار بر ایران به منظور توقف برنامه هسته‌ای آن کشور بکاهد. وزیر اطلاعات اسرائیل نیز گفته است نتیجه این انتخابات تغییری در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نمی‌کند.

به نظر می رسد در میان واکنش های بین المللی به این انتخاب، مسأله هسته ای ایران همچنان یکی از موضوعات اصلی نگران کننده است.

کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در بیانیه ای گفته که او همچنان به کار با رهبران ایران به منظور یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای مساله هسته ای آن کشور متعهد است.

وزارت امور خارجه بریتانیا در پی انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران در بیانیه ای از او خواست از این فرصت برای قراردادن ایران بر مسیر متفاوتی استفاده کند.

وزیر امور خارجه ژاپن ابراز امیدواری کرد ایران تحت رییس جمهوری جدید گفتگو های جدی تری را به جامعه بین المللی جهت یافتن یک راه حل مسالمت آمیز برای مساله برنامه هسته ای تهران دنبال کند.

انتخاب حسن روحانی همانطور که انتظار می رفت توجه و واکنش کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی را هم بر انگیخت.

امیر کویت، امیر قطر و پادشاه بحرین این انتخاب را به حسن روحانی تبریک گفته اند.

اما “سمیره رجب” وزیر رسانه و سخنگوی رسمی حکومت بحرین در مصاحبه با رویترز گفت: “روحانی هم یکی از ایرانیان است و هر کسی از همین گروه وارد شود، سیاستی یکسان را ادامه خواهد داد.” وی گفت: ما به ایران اعتماد نداریم.

شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس امارات هم با ارسال پیامی به حسن روحانی گفت: “مشتاق همکاری با شما برای بهبود وضعیت منطقه و همچنین مردم ایران و امارات متحده عربی هستیم. ما علاقه‌مند به برقراری روابط با جمهوری اسلامی ایران بر اساس همکاری هستیم.”

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان، عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان نیز در پیامی خطاب به حسن روحانی گفت: “پیروزی جنابعالی در انتخابات ریاست جمهوری، مایه مسرت و خوشحالی ما شد و به نام ملت و دولت عربستان سعودی و از طرف خودم، بهترین تبریکات و بهترین آرزوها و صحت و بهروزی شما و پیشرفت و رفاه ملت جمهوری اسلامی ایران برادر را تقدیم می کنم.”

ملک عبدالله آورده است از اظهارات شما مبنی بر همکاری و بهبود روابط میان دو کشور دوست و برادر تقدیر می کنم و برای همه آرزوی توفیق دارم.

گفتنی است حسن روحانی پیشتر در گفتگویی از طریق ایمیل به الشرق الاوسط درباره روابط دولتش با عربستان گفته بود “من در نظر دارم رقابت ناخوشایند بین دو کشور را که اخیرا تشدید شده به احترام متقابل و توافقاتی به نفع دو طرف و نیز همکاری به منظور ارتقای امنیت و برقراری ثبات در منطقه تبدیل کنم.”

روحانی در این مصاحبه گفت: “ایران و عربستان سعودی می توانند به همراه هم نقش مثبتی در برخورد با مسائل منطقه ای مانند امنیت خلیج فارس ایفا کنند. دولت آینده من قصد ندارد در امور داخلی هیچ کشوری مداخله کند و به دیگران هم اجازه نمی دهد در امور ایران دخالت کنند.”