یش از انتخابات، طرفداران روحانی با پلاکاردهایی مزین به شعار بازگرداندن ارزش ریال و گذرنامه ایرانی در خیابان ها برای او تبلیغات می کردند. عکس گتی ایمجز

یش از انتخابات، طرفداران روحانی با پلاکاردهایی مزین به شعار بازگرداندن ارزش ریال و گذرنامه ایرانی در خیابان ها برای او تبلیغات می کردند. عکس گتی ایمجز

دکتر روحانی رئیس جمهور منتخب ایران می گوید دولت جدید ایران احساس می کند فرصت تازه ای برای تعامل با دنیا ایجاد شده و در این میان زمینه تعامل و همکاری بین دو کشور ایران و عربستان سعودی بسیار آماده و فراهم است.

حسن روحانی روز دوشنبه در جریان نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه الجزیره که پرسید در دوره ی او روابط ایران با کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس چگونه خواهد بود، گفت روابط ایران با ۱۵ کشور همسایه، رابطه بسیار نزدیک با حسن همجواری و با دوستی و روابط متقابل براساس احترام و منافع متقابل خواهد بود.

روحانی با اشاره به این که اولویت دولت در سیاست خارجی روابط دوستانه و نزدیک با همه همسایگان خواهد بود بر توسعه روابط با عربستان سعودی تأکید کرد و گفت: “خوشحالم که نخستین تفاهم نامه امنیتی میان این دو کشور از طرف ایران و با امضاء بنده در سال ۱۳۷۷ بود.” روحانی ابراز امیدواری کرد ایران در دولت آینده روابط بسیار خوب با همسایگان به ویژه با عربستان داشته باشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، روحانی با بیان این که حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی این حوزه ویژگی های خاص خود را دارند گفت: “خلیج فارس اهمیت استراتژیک هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی دارد و ما با کشورهای جنوب خلیج فارس نه تنها همسایه هستیم بلکه برادر هم هستیم و با عربستان سعودی نه تنها همسایه و برادریم بلکه قبله گاه مسلمانان در آن کشور است.”

آقای روحانی افزود: “عربستان کشوری است که رابطه بسیار نزدیک از نظر فرهنگی ، تاریخی و منطقه ای با یکدیگر داریم و صدها هزار نفر از مردم کشورمان در سال برای زیارت خانه خدا به آن کشور سفر می کنند و تعداد زیادی از اتباع عربستان سعودی نیز به کشور ما سفر می کنند.”

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت، دولت جدید ایران احساس می کند فرصت جدیدی برای تعامل با سطح دنیا ایجاد شده و این فرصتی است که مردم با حضور فعال ، مشارکت بالا و آرای خود ایجاد کردند.

روحانی ابراز امیدواری کرد همه کشورها از این فرصت استفاده کنند زیرا استفاده از این فرصت به تامین منافع متقابل منتج می شود.

وی تاکید کرد که در شرایط کنونی که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی تنش های بسیاری در منطقه و دنیا وجود دارد قطعا تعامل با جمهوری اسلامی نه فقط به نفع ایران بلکه به نفع منطقه و جهان خواهد بود.

رئیس جمهور منتخب ایران در پاسخ به پرسشی درباره نظرش درباره بحران سوریه گفت: “حل مسایل سوریه تنها به عهده مردم این کشور است”.

آقای روحانی افزود تصمیم گیر نهایی نسبت به سرنوشت سوریه تنها ملت سوریه است.

وی تاکید کرد: “ما با تروریسم، جنگ داخلی و اینکه کشورهای دیگری می خواهند در امور داخلی سوریه مداخله کنند مخالفیم.”

آقای روحانی ابراز امیدواری کرد: با کمک کشورهای منطقه و جهان هرچه زودتر صلح و آرامش به سوریه برگردد و آنچه هدف و نظر مردم است در آن محقق شود.

دکتر حسن روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه ان اچ کی ژاپن تاکید کرد: در سوریه آن چه موجب نگرانی مردم ایران است جنگ داخلی و مداخلات خارجی است که باید پایان یابد.

وی افزود: دولتی که اکنون در سوریه حاکم است تا برگزاری انتخابات آینده باید به عنوان دولت ، مورد نظر همه کشورهای جهان باشد.

آقای روحانی گفت: در انتخابات سال ۲۰۱۴ نیز هر چه رأی و نظر مردم سوریه باشد ، حاکم خواهد شد.