پرچم ایران - گتی ایمجز

پرچم ایران – گتی ایمجز

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده گفت: «همانطور که می دانید در مقایسه به خشونت و سرکوبی که پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاد، این انتخابات فضای مثبت تری به دنبال خود داشت.»

اوباما افزود: «در این انتخابات، مردم ایران توصیه تندروها و روحانیان را رد کردند که توصیه می کردند در مورد هیچ چیز، هیچگاه و هیچ وقت نباید مصالحه شود. به روشنی عطش تعامل مثبت‌تر با جامعه بین المللی در ایران حس می‌شود.»

رئیس جمهوری آمریکا خاطر نشان کرد: «من فکر می‌کنم آقای روحانی که این انتخابات را برده است، تمایل دارد تغییراتی در نگرش ایران نسبت به بسیاری از چالش های بین‌المللی ایجاد کند. اما ما متوجه این موضوع هستیم که رهبر ایران در تصمیم گیری در بسیاری از مسایل دخیل است.»

«ما همچنان روند تحولات در ایران را نظاره خواهیم کرد تا ببینیم شرایط طی چند هفته یا چند ماه یا چند سال آینده چگونه شکل می‌گیرد. من واقعا فکر می‌کنم احتمال آن وجود دارد که ایرانیان تصمیم بگیرند تا پیشنهاد ما برای تعاملی اساسی و با محتوا را بپذیرند.»

یکی دیگر از مقام‌های عالی‌رتبه‌ کاخ سفید نیز پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را نشانه «بالقوه امیدبخشی» خواند.

رییس دفتر باراک اوباما در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی‌بی‌اس» اظهار داشت که انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران نشانه «بالقوه امیدبخشی» برای ایران بود.

دنیس مک دونا افزود، اگر رییس جمهور منتخب، روحانی به تعهدات خود نسبت به شفافیت درباره برنامه هسته کشورش پایبند باشد و «درباره برنامه هسته ای غیرقانونی آن کشور صداقت به خرج دهد» می تواند در نهایت ایالات متحده را شریک خود بیابد.

رییس‌دفتر باراک اوباما افزود: «اگر او [حسن روحانی] همان‌گونه که در طورل مبارزه های انتخاباتی‌اش گفته بود به ترمیم روابط ایران با جامعه جهانی علاقه‌مند است، اینک فرصت تحقق آنفراهم آمده است.»