تصویری از بزرگراه ملک فهد، نخستین بزرگراهی که بحرین را به عربستان سعودی متصل می کند – عکس از رویترز

تصویری از بزرگراه ملک فهد، نخستین بزرگراهی که بحرین را به عربستان سعودی متصل می کند – عکس از رویترز

منامه، الشرق الاوسط – عربستان سعودی و بحرین طرح های ساخت دومین بزرگراه روی آبی بین این دو پادشاهی را اعلام کرده اند.

این خبر پس از دیدار روز جمعه خادم حرمین شریفین ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان با شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین در جده اعلام شد.

کمال بن احمد وزیر حمل و نقل بحرین به الشرق الاوسط گفت که این بزرگراه روی آبی به طول ۱۵ کیلومتر به موازات بزرگراه قبلی بین دو پادشاهی کشیده خواهد شد اما بزرگراه جدید علاوه بر مسیری برای خودرو، دو خط آهن را هم شامل خواهد شد که یکی خط آهن مسافری و دیگری باری خواهد بود.

وی گفت که این پل جدید به نشانه دوستی مداوم و همکاری بین دو کشور و در «حرکتی سخاوتمندانه» از سوی ملک عبدالله، به نام ملک حمد، پادشاه بحرین نامگذاری خواهد شد.

وی افزود که وزارتخانه های حمل و نقل و دارایی دو کشور و نیز اداره بزرگراه ملک فهد که نهادی مشترک برای نظارت بر این پل است، در چارچوب و به موازات شرکت مشاور، در ژوئیه گذشته مطالعات اولیه فنی و محیطی را در این زمینه انجام داده اند.

به گفته وی، عملیات ساخت و ساز این «پل- بزرگراه» در ماه های آینده شروع خواهد شد و انتظار می رود این طرح تا سال ۲۰۱۸ تکمیل شود و قرار است بخشی ریلی این پل در نهایت بخشی از شبکه ریلی شود که تمام کشورهای «شورای همکاری خلیج» را که علاوه بر بحرین و عربستان سعودی، کویت، امارات عربی متحده، قطر و عمان را هم شامل می شود، به یکدیگر متصل خواهد کرد.

وزیر حمل و نقل بحرین همچنین درباره پروژه اتصال کشورهای منطقه گفت که این پروژه هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد اما اقدامات برای آغاز کار در محل در جریان نشست آینده وزیران حمل و نقل «شورای همکاری خلیج» به بحث گذاشته خواهد شد.

هدف از این پروژه متصل کردن تمام کشورهای «شورای همکاری خلیج» از پایتخت کویت در شمال تا مسقط پایتخت عمان در جنوب خواهد بود.

هر یک از کشورهای عضو مسئول عملیات ساخت و ساز در این زمینه در داخل مرزهای خود خواهد بود، و در همین حال همگی برای اتصال سهم خود از شبکه به دیگران همکاری خواهند کرد.

این شبکه که طول آن ۱۳۵۰ مایل (۲۱۷۰ کیلومتر) است از شهر کویت در شمال به شهر دمام در عربستان سعودی، سپس به دوحه پایتخت قطر، بعد از آن به منامه پایتخت بحرین و شهرهای ابوظبی و العین در امارات عربی متحده و در نهایت به صحار و مسقط در عمان کشیده خواهد شد.