صنعت خودرو در ایران

صنعت خودرو در ایران

در هفت ماهه نخست سال جاری تعداد ۵۷ هزار و ۸۱۰ دستگاه خودرو به وزن ۸۷ هزار تن به ایران وارد شده است و ارزش خودروهای وارداتی در حدود یک میلیارد و ۱۴۷ میلیون و ۵۵۴ هزار دلار تخمین زده می شود.

این آمار در حالی منتشر می شود که تعداد خودروهای وارداتی تنها در مهرماه ۱۳۹۳ برابر ۶۳۳۶ دستگاه با ارزش ۱۳۵ میلیون و ۴۱۹ هزار دلار است که نسبت به همین ماه در سال ۱۳۹۲ بیش از ۲۳ درصد کاهش یافته است. در مهر ماه سال گذشته ۸۲۶۶ دستگاه خودرو وارد ایران شده بود.

با این وجود مجموع خودروهای وارداتی به ایران در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۹ درصد رشد داشته است. در مدت مشابه سال گذشته نیز ۳۰۶۴۸ دستگاه خودرو به ارزش ۶۲۷ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۵۶۲ دلار وارد این کشور شده بود.

به این ترتیب قیمت متوسط هر دستگاه خودروی وارداتی در مدت هفت ماهه سال جاری حدود ۵۱ میلیون و ۳۱۳ هزار تومان است.

مردم این کشور در سال ۹۲ شمسی حدود ۹ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان برای خرید خودروهای خارجی هزینه کرده بودند که برآوردها نشان می دهد این رقم بیش از نصف ارزش کل تولید داخلی این کشور است.

مسعود کرباسیان، رییس گمرک ایران در برنامه تلویزیونی ایران درباره مصوبه دولت این کشور مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای لوکس بالای ۲۵۰۰ سی سی شهریور سال جاری توضیحاتی را اعلام کرده بود و گفته بود که دولت به طور جدی جلوی این واردات را می گیرد.

کرباسیان اعلام کرده بود که بر اساس مصوبه شهریور سال ۹۲ خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی که به آنها خودرو های لوکس نیز گفته می شود، اجازه ورود به ایران را نداشتند، اما از انجا که برخی از خودروها از سال های پیشین قبضه شده بودند، دولت یازدهم به آن ها اجازه ترخیص داده است.

به گفته وی، پیش از این ۶۳درصد خودروهای وارداتی، خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بودند که ارزش آن به‌طور متوسط در سال‌های قبل حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده است، در حالی که این رقم امسال به هفت میلیون دلار هم نمی‌رسد. با این حال بالا و پایین کردن آمارهای گمرک نشان می دهد که سهم خودروهای ۲۵۰۰ سی سی آنقدری نیست که در تحول بازار خودرو ایران به چشم بیاید.

یکی از اعضای کنفدراسیون صادرات ایران در گفت و گو با شرق پارسی در خصوص اینکه آیا خودروهای خارجی نیز مشمول تحریم می شوند، گفت: «ورود خودروها مشمول تحریم های اعمال شده علیه ایران نمی شود و تنها برندهایی که سرمایه گذار آمریکایی دارند مشمول تحریم CDK هستند.»

به گفته وی واردات خودرهای لوکس در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد رونق زیادی داشت و بسیاری از افراد که مجوزهای خاص داشتند می توانستند به راحتی این خودروها را به داخل ایران وارد کنند. وی می گوید: «مجوزهای خاص به جانبازان، خانواده شهدا سفرا و … داده می شود که هم اکنون این مجوزها لغو شده است.»

گزارش ها نشان می دهد که خرید و فروش مجوزهای خاص در ایران در سال های گذشته رونق یافته بود و به نظر می رسد دولت روحانی نه تنها جلوی معاملات این مجوزها را گرفته است، بلکه امتیازهای این مجوزها را نیز لغو کرده است.

آمار گمرک ایران نشان می دهد که در سال ۹۱ واردات انواع خودروهای سواری با رشد ۱۱٫۳ درصدی نسبت به سال ۹۰ بالغ بر ۴۴ هزار و ۳۴۱ دستگاه روبرو بود و ارزش واردات خودروهای سواری به این کشور نیز با افزایش ۳۰٫۵۹ درصدی به یک میلیارد و ۸۴ میلیون دلار رسید. همچنین وزن خودروهای سواری با افزایش ۱۲٫۷۳ درصدی به ۷۲ هزار تن رسید.

آمار های منتشر شده از گمرک ایران در سال ۹۲ نیز بیانگر این است که ۷۸ هزارو ۶۷۳ خودرو سواری به ارزش ۳ میلیارد و ۱۷ میلیون دلار به این کشور وارد شد که این میزان واردات از نظر تعداد ۷۴٫۴۵ درصد و از نظر ارزش ۱۷۴٫۴۶ درصد رشد را نسبت به سال ۹۱ نشان می دهد. واردات خودرو نسبت به سال ۹۲ نیز حدود ۷۰ درصد رشد داشته است و از فروردین ماه ۹۳ تاکنون نیز میزان واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد افزایش یافته است.

بررسی ها نشان می دهد طی ده سال گذشته به طور متوسط سالیانه ۲۰ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد ایران شده است. در برخی سال های خاص مانند ۹۰ و ۹۱ (اواخر دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد) نیز این میزان به ۲۶ تا ۳۰ هزار دستگاه رسیده است. در صورتی که متوسط سالیانه ۲۰ هزار دستگاه ملاک قرار گیرد، در حال حاضر ۲۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی طی این سال ها وارد ایران شده است.