پلیس ایران با حمل سگ در انظار مقابله می کند - عکس از ایسنا

پلیس ایران با حمل سگ در انظار مقابله می کند – عکس از ایسنا

شماری از نمایندگان مجلس ایران طرحی را ارائه کرده اند که بر اساس آن نه‌تنها برای سگ‌گردانی در شهر بلکه همینطور برای معامله و نگهداری سگ و میمون در خانه نیز مجازات سنگین شلاق و جریمه نقدی پیش بینی شده است.

به نوشته وبسایت مرکز پژوهش های مجلس ایران، در این طرح که روز گذشته توسط ۳۲ تن از نمایندگان مجلس ایران ارائه شده، «گرداندن» سگ و میمون در اماکن عمومی و «انظار» و نیز معامله و نگهداری این حیوانات در خانه، مجازاتی چون ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی از یک تا ده میلیون تومان خواهد داشت.

در این طرح آمده است: «هر کس به گرداندن یا بازی کردن با حیواناتی از قبیل سگ و میمون که گرداندن آن‌ها در انظار، اماکن عمومی یا معابر به فرهنگ اسلامی یا سلامت و آرامش اطرافیان به‌ویژه زنان و کودکان آسیب می‌زند اقدام نماید یا آن‌ها را مورد معامله قرار دهد یا در خانه خود نگهداری نماید و به اخطار مامورین انتظامی ترتیب اثر ندهند به جزای نقدی از ده تا یکصد میلیون ریال یا به شلاق تا ۷۴ ضربه و ضبط حیوان مذکور محکوم می‌گردد.»

در این طرح همچنین برای انتشار و پخش مطالبی درباره «سگ‌گردانی یا سگ‌بازی» توسط رسانه‌های مکتوب یا غیرمکتوب، مجازات هایی تا ۷۴ ضربه شلاق و نیز حبس از سه تا شش ماه پیش‌بینی شده است.

پیش‌تر انجمن حمایت از حیوانات ایران از «بازداشت گسترده سگ‌ها» در مقابل پارک پردیسان و در روزهای ۲۴ و ۲۵ فروردین سال ۹۱ خبر داده بود.

اواخر سال ۱۳۸۹ نیز طرحی در زمینه مجازات نگهداری سگ، در قالب الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی در صحن علنی مجلس اعلام وصول اما بعدا به بایگانی سپرده شد.

طرح پیشنهادی نخست در آن‌روزها در کمیسیون‌های فرهنگی، بهداشت و درمان و همچنین شورا‌ها و امور داخلی مورد بررسی قرار گرفت.

تدوین‌کنندگان طرح، هدف از تهیه این طرح را مقابله با روند فزاینده سگ‌گردانی در معابر و نگهداری آن در آپارتمان‌ها -در شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران- اعلام کرده بودند: «همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها و در منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنان شود ممنوع است و نگهدارنده در مرتبه اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف ۱۰ روز رفع مزاحمت کند.»

مقامات پلیس ایران در سال های گذشته هر سال همزمان با اجرای طرح‌هایی تحت عنوان «امنیت اخلاقی» تهدید کرده اند که با حمل سگ در خیابان برخورد خواهد شد.

اسماعیل احمدی‌‌مقدم، فرمانده پلیس ایران، ۱۴اردیبهشت‌ سال۹۱ در این زمینه گفته بود: «حمل سگ و حیوانات به‌طور کلی باید دارای ضوابط خاص باشد و برای این موضوع از خودروهای مخصوص استفاده شود، چون ما جامعه‌ای اسلامی هستیم و سگ نیز حیوانی نجس است که نباید در معابر وجود داشته باشد.

بنابراین پلیس با کسانی که اقدام به حمل سگ در معابر عمومی کنند، برخورد خواهد کرد و هماهنگی‌های نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز در این‌باره صورت گرفته است.»

نیروی انتظامی از سال ها پیش با “سگ‌گردانی” برخورد و حتی اقدام به بازداشت و توقیف سگ می‌کند. در جاده‌های کشور هم در صورتی که خودروها حامل سگ باشند، علاوه بر توقیف سگ، خودروی حامل نیز توقیف و روانه پارکینگ نیروی انتظامی خواهد شد.

پیش‌تر انجمن حمایت از حیوانات ایران از «بازداشت گسترده سگ‌ها» در مقابل پارک پردیسان و در روزهای ۲۴ و ۲۵ فروردین سال ۹۱ خبر داده بود.

با وجود تمام این محدودیت‌ها، به‌تازگی مهدهایی در ایران برای سگ‌ها آغاز به‌کار کرده‌اند. این مراکز ماهانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای نگهداری از سگ‌ها دریافت می‌کنند.