محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی - عکس از رویترز

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی – عکس از رویترز

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفته است فلسطینی ها آماده هستند طرح های بین المللی را به اجرا بگذارند که بر اساس کشور فلسطینی با پایتختی قدس در ۲۲ درصد از خاک فلسطین تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری ها، محمود عباس، در سخنرانی خود در مراسمی به مناسبت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین در مقر سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد: فلسطینی‌ها آماده هستند به راه حلی برای درگیری‌ها با اسرائیل دست یابند که این راه حل مطابق قطعنامه‌ها و طرح‌های بین‌المللی باشد و بر اساس آن فقط کشور فلسطین روی ۲۲ درصد از خاک فلسطین تشکیل شود و پایتخت آن قدس اشغالی باشد.

وی گفت بدین ترتیب «راه‌حل عادلانه‌ای برای مساله آوارگان فلسطینی براساس قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل به دست می آید.»

عباس همچنین از جامعه بین‌الملل خواست تا هر چه سریعتر اسرائیل را وادار سازد تا به تعهدات قانونی خود و همچنین به قطعنامه‌های سازمان ملل در زمینه پایان اشغالگری‌ها در اراضی فلسطین عمل کند.

روز دوشنبه ریاض المالکی، وزیر امور خارجه دولت فلسطینی، گفت که این تشکیلات درخواست رای‌گیری از شورای امنیت درباره قطعنامه ای که به مدد آن به حضور اسراییل در اراضی فلسطینی پایان دهد، به حالت تعلیق درآورده است.

ریاض المالکی در این باره خاطر نشان کرد، فلسطین درخواست کرده بود که قطعنامه‌ای درباره «پایان بخشیدن به اشغالگری اسرائیل بر اراضی فلسطینی تا نوامبر ۲۰۱۶» به رای گذاشته شود.

وزیر امور خارجه دولت فلسطینی در استدلال به حالت تعلیق درآوردن رای گیری این قطعنامه توضیح داد که «حمایت لازم از این درخواست در میان پانزده عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت بدست نیامده‌است.»

پیش‌نویس این قطعنامه چند هفته پیش از سوی رهبری فلسطینی به شورای امنیت ارائه شد. تصویب این قطعنامه دست‌کم به حمایت ۹ عضو شورای امنیت نیاز دارد.

روزنامه جروزالم پست چاپ اسرائیل در ماه اکتبر نوشته بود، “ریاض مالکی”، اعلام کرده که محمود عباس تصمیم گرفته است تا پیشنهاد دولتش در شورای امنیت سازمان ملل را که قرار بود اواخر ماه آینده اتفاق افتد را به تاخیر بیندازد.

او گفت که تصمیم تعلیق پیشنهاد دولت بعد از فشارها و تهدیدات آمریکا گرفته شد.

محمود عباس همچنین اواخر ماه اوت امسال اعلام کرده بود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ موافقت کرده است، امری که سخنگوی بنیامین نتانیاهو به سرعت آن را تکذیب کرد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنانی که از شبکه‌های فلسطینی پخش شد گفت: نتانیاهو در مقابل من با تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۷۶ موافقت کرد و تنها مشخص کردن مرزها باقی مانده که مذاکره کنندگان باید آن را حل کنند.

این سخنان با واکنش سریع رژیم صهیونیستی مواجه شد و سخنگوی نتانیاهو با تکذیب آن گفت: نخست وزیر اسرائیل به هیچ وجه با تشکیل کشور فلسطین موافقت نکرده و سخنان محمود عباس خالی از واقعیت است.

اظهارات تازه محمود عباس در حالی صورت می گیرد که شرایط در شهر قدس همچنان متشنج است.

وی پنج شنبه گذشته بر ضرورت توقف اقدامات تنش‌زا از جمله یورش‌های پی در پی نیروهای اسرائیلی به مسجد الاقصی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری وفای فلسطین محمود عباس در دیدار با جان گات روتر، نماینده اتحادیه اروپا
تاکید کرد که تمام تلاش خود را برای ممانعت از شدت گرفتن خشونت‌ها به دنبال اقدامات اسرائیل علیه شهر قدس و مسجد الاقصی اتخاذ می‌کند.

عباس افزود که طرف فلسطینی خواهان آرام کردن اوضاع و اجرای توافق نامه امان و محافظت از شرایط موجود در مسجد الاقصی از سال ۱۹۶۷ است.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هفته گذشته محمود عباس و حماس را متهم به تحریک فلسطینی ها و مسئول مستقیم حمله اخیر به بیت المقدس دانست.

نتانیاهو افزود صلح واقعی زمانی در ایجاد خواهد شد که میدانهای رام الله و غزه از معترضینی پر شود که خواهان توقف تروریسم شود.