حسن روحانی رئیس جمهور ایران در گفتگو با خبرنگار شبکه ان بی سی در تهران

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در گفتگو با خبرنگار شبکه ان بی سی در تهران

در میان نشانه های امیدوار کننده در روابط ایران و غرب در هفته های اخیر، اظهارات تازه حسن روحانی رئیس جمهور ایران مبنی بر داشتن اختیار کامل برای توافق در زمینه برنامه هسته ای، باز هم توجه فراوان رسانه ها و همینطور مردم را به خود جلب کرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه ۱۸ سپتامبر، ۲۷ شهریور، در آستانه سفربه نیویورک در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا گفت برای رسیدن به توافق با غرب درباره برنامه هسته‌ای کشورش، “اختیار تام” دارد.

این سخنان نشان می دهد رئیس جمهور ایران علاوه بر تمایل جدی برای حل و فصل بحران هسته ای کشورش و گفتگو در این زمینه، از حمایت قابل توجه و کم سابقه رهبری ایران در این زمینه برخوردار است.

روز سه‌شنبه نیز آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از “حرکت‌های صحیح دیپلماتیک” استقبال کرد و گفت به “نرمش قهرمانانه” معتقد است، اظهاراتی که از نظر بسیاری رسانه ها به عنوان چراغ سبز رهبری ایران در مقابل اقدامات حسن روحانی در جهت تعامل مثبت با غرب دانسته شد.

بر اساس این شرایط و با توجه به اظهارنظرهای مقامات ایران و نیز آمریکا ایجاد تحولی قابل توجه در مذاکرات ایران و غرب به ویژه در زمینه هسته ای در روزها و هفته های آینده دور از انتظار و غافلگیر کننده نخواهد بود.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هم ظاهرا در نامه به حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعلام کرده که اگر تهران نشان دهد در پی تولید سلاح هسته‌ای نیست، آمریکا آماده است مناقشه هسته‌ای با ایران را حل و فصل کند.

همچنین روز سه شنبه، باراک اوباما در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی اسپانیایی‌زبان “تله‌موندو” گفته بود که به نظر می‌رسد حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در پی گفت‌وگو با آمریکا و غرب است.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزوده بود: ما باید این [اراده به گفت‌وگو] را هم بیازماییم.

اوباما هم در این مصاحبه تصریح کرده است که “این رویکرد رئیس‌جمهوری ایران، پیش از این سابقه نداشته است.”

در این میان دیدار مستقیم مقامات بلند پایه ایران و کشورهای غربی به ویژه آمریکاییها در سازمان ملل می تواند بسیاری گره های دیپلماتیک را باز و زمینه را برای ملاقات های جدی تر در آینده فراهم کند. بعضی محافل دیپلماتیک گفته اند اگر چه در زمان اجلاس سازمان ملل برنامه ای برای ملاقات رؤسای جمهور ایران و آمریکا پیش بینی نشده است، اما وقوع ملاقاتی ناگهانی اگر چه کوتاه بین آنها ممکن است.

حسن روحانی خود در پاسخ به یکی از سوالات خبرنگار شبکه ان بی سی مبنی بر دیدار احتمالی او با باراک اوباما در نیویورک گفت: دیدار با اوباما در دستور کار سفر من نیست اما هرچیزی در دنیای سیاست امکان پذیر است البته بسته به شرایطی که بوجود می آید.

در هر حال همه تحلیلگران بر این باورند که فرصت ایجاد شده در شرایط کنونی روزنه ای است که دو طرف باید به بهترین نحو از آن بهره ببرند، روزنه ای که اگر از آن غفلت شود بعید است به این زودیها دوباره پدید آید.