فرهاد دانشجو سمت راست- حمید میرزاده سمت چپ

فرهاد دانشجو سمت راست- حمید میرزاده سمت چپ

پس از زمزمه ها و شایعات فراوان، بالاخره هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ایران در جلسه فوق العاده روز چهارشنبه ۲۷ شهریور، «فرهاد دانشجو» را از ریاست این دانشگاه برکنار کرد و حمید میرزاده با اکثریت آرا سرپرستی این دانشگاه را بر عهده گرفت.

یاسر هاشمی رییس دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد بعد از جلسه روز گذشته به خبرگزاری ایسنا گفت: پس از طرح نظرات اعضای هیات امنا در مورد آینده دانشگاه آزاد و بررسی مسائل عمومی و با توجه به مصالح دانشگاه، با اکثریت آرا تصمیم بر تغییر رییس دانشگاه آزاد گرفته شد.

خبرگزاری فارس به نقل از فرهاد دانشجو رییس سابق دانشگاه آزاد نوشت: “جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد در فضایی دوستانه و آرام برگزار شد. بحث تغییر رئیس دانشگاه به علت مصلحت دانشگاه و شرایط پس از انتخابات انجام شد. و ترجیح اکثریت اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی بر این بود که شخصی تصدی ریاست دانشگاه آزاد را بر عهده بگیرد تا بتواند هماهنگ‌تر با وزرای علوم و بهداشت همکاری کند.”

بسیاری، بحث برکناری فرهاد دانشجو را مرتبط با تغییرات وزارت علوم دانسته اند در حالی که در این زمینه جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم به خبرنگار ایسنا گفت: عزل فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد، ارتباطی به وزارت علوم ندارد.

حمید میرزاده امروز صبح برای گفت و گو با فرهاد دانشجو و آغاز فعالیتش به دانشگاه آزاد رفت و وی فعالیت رسمی خود را از روز شنبه ۳۰ شهریور آغاز خواهد کرد.

ریاست دانشگاه آزاد از ابتدای تاسیس در سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۹۰ بر عهده عبدالله جاسبی از نزدیکان اکبر هاشمی بود. محمود احمدی نژاد از آغاز ریاست جمهوری خود به دنبال تغییر ریاست این دانشگاه بود که در این زمینه تلاش ها و کشمکش های بسیاری انجام شد به طوری که بعد از تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر انتصاب فرهاد دانشجو به ریاست دانشگاه آزاد، اکبر هاشمی رفسنجانی رییس وقت هیات امنای دانشگاه از امضای حکم انتصاب امتناع کرد.

بر همین اساس محمود احمدی نژاد در نامه ای صدور حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی را به وزیر علوم کابینه خود تفویض کرد و سرانجام کامران دانشجو وزیر وقت علوم و برادر فرهاد دانشجو به نیابت رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، حکم ریاست ۴ ساله برادرش رابه دانشگاه آزاد ابلاغ کرد و از اینرو فرهاد دانشجو از اسفند ۱۳۹۰ فعالیت خود را به عنوان رییس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرد.

حمید میرزاده سرپرست جدید دانشگاه آزاد که به زودی برای ریاست این دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می شود، از افراد نزدیک به هاشمی رفسنجانی است و در زمان ریاست جمهوری هاشمی، مدتی معاونت ریاست جمهوری و ریاست سازمان برنامه و بودجه را بر عهده داشته است.

وی با درجه استادی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تدریس می کند و از سال ۱۳۸۶ از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد بوده است.