لندن: کمال قدوره
اهمیت غذاهای آشپزی در مراکش به دلیل ادغام غذاهای آفریقایی، اسلامی، مدیترانه‌ای، بربری، آمازیقی و اسپانیایی با یکدیگر است.
به گزارش الشرق الاوسط، از این رو غذاهای مراکشی در بین دیگر آشپزخانه‌ها رتبه دوم جهانی، همچنین رتبه اول کشورهای عربی و آفریقایی را به خود اختصاص داده ‌است.
به گفته کارشناسان تاریخی؛ پناهندگان مراکشی و اسلامی پس اخراج از اسپانیا، و بازگشت آنها به کشور، با آوردن تکنیک‌های مختلف آشپزی و انواع غذاهای لوکس اروپایی، آشپزخانه مراکشی را به یکی از غنی‌ترین آشپزخانه‌های دنیا تبدیل کردند.
این امر در مورد پناهندگان عرب که از دست عباسیان در بغداد به مراکش پناه برده بودن نیز صادق است، آنها بسیاری از غذاهایی که گوشت و میوه دارند و به خصوص میوه بِه و زردآلو را با خود به مراکش آوردند.
البته استفاده از میوه‌ در آشپزی یکی از شاخصه‌های غذاهای عالی ایرانی است که بر پخت و پز بغداد تاثیر به سزایی داشته و از راه پناهندگان به مراکش رسیده است.
از طرفی دیگر مسلمانان فاتح، نه پناهندگان، بسیاری از ادویه‌جات، برنج، نیشکر، انار، مرکبات، بادمجان و دیگر مواد را به آشپزخانه مراکشی به ارمغان آوردند.
رومیان باستان نیز نقش مهمی در ایجاد این آشپزخانه ایفا کردند و تجربیات کشاورزی مانند کشت انگور و زیتون و هنر استفاده از این دو و مشتقات آنها را به همراه داشت.
گفته می شود آشپزان درباری در شهرهای بزرگ مانند مکنس، فیز، رباط، تتوآن و مراکش توانستند این غذاهای عالی و لوکس را ایجاد کنند.
مواد اولیه تهیه غذاهای مراکشی اساسا از پیاز، اسفناج، کلم، گشنیز، سیر، ریشه، کدو تنبل، لوبیا، بادمجان، مارچوبه، هویج، جعفری و غیره تشکیل می‌شود.
البته انواع میوه نیز در این آشپزی نیز استفاده می‌شود که عبارتند از: سیب، بِه، انار، خربزه، انگور، گلابی، هلو، زردآلو، لیمو، انجیر، بادام، گردو و… .
گفتنی است در غذاهای مراکشی مواد دیگری همچون ادویه‌جات مخصوص و مایعات خوشبوکننده و خواص دار نیز استفاده می‌شود که به نوعی راز این آشپزخانه را تاکنون در خود نگه داشته است.
درباره معروف ترین غذاهای مراکشی می توان به “کوسکوس” که معمولا با شیر ارائه و سرو می‌شود، همچنین المسمنه، التقلیه، القدید، و الحریره از غذاهای خوشمزه و مرغوب به شمار می‌روند.