جوان مصری به دنبال ترک محبوبش در رود نیل خودکشی کرد

قاهره – عبد الفتاح فرج

مصر در چند سال اخیر با موارد فراوان خودکشی جوانانی روبرو بوده که ماجراهای عشق و شیفتگی طولانی کلافه و خسته شان کرده است. این جوانان به دلیل ناکامی در ازدواج با شریک زندگی با خودکشی پایان فاجعه باری برای داستان های عاشقانه و عاطفی خود رقم زدند. شاید مقوله «عشق زیادی نابودتان می کند» عبارت مناسب و دقیقی برای توصیف فرجام داستان های عاشقانه گوناگون در شهرهای مصر باشد. به گفته کارشناسان، گسترش پدیده خودکشی عاطفی به دلیل بحران ها و بیماری های حاد روانی و ضعف باورهای مذهبی قربانیان این حوادث است.
تازه ترین خبرهای خودکشی با انگیزه های عاطفی مربوط به جوان بیست و چند ساله مصری به نام م-الف است که خود را به دنبال ناکامی در نامزدی با دختر مورد علاقه اش در رود نیل در قاهره پرت کرد. پدر جوان پلیس را از ناپدید شدن فرزندش خبر کرد و ماموران پلیس موفق به شناسایی جسد این جوان در منطقه الوراق در الجیزه شدند. خانواده او برای تشخیص هویت قربانی به مرکز پلیس احضار شدند.
به گزارش مطبوعات مصری پدر این جوان در جریان تحقیق گفت «پسرم با دختری نامزد بود و می خواست که با وی ازدواج کند اما به دلایلی نشد. دختر تصمیم گرفت از پسرم جدا شود. پسر جوان در شرایط روحی و روانی بدی قرار گرفت که منجر به خودکشی اش گردید.»
به گفته پدر، این جوان بیست و چند ساله مسافت طولانی از منطقه عین شمس در شرق قاهره تا منطقه ساحل را پیاده طی کرده است. بنا به بررسی های اولیه، این جوان در اواخر دهه دوم زندگی اش و سبزه رو بوده و در هنگام وقوع حادثه شلوار و پیراهن به تن داشته و کارت شناسایی با خود به همراه نداشته است. آثار ضرب و شتم هم بر بدن او دیده نمی شود. دادسرا مجوز دفن پیکر جوان را به دلیل عدم وجود انگیزه های جنایی صادر کرد.
البته پیش از این حادثه یک مورد خودکشی در نیمه ماه دسامبر (آذر) در استان منیا ـجنوب قاهره- روی داده است. یک جوان ۲۱ ساله در شهر العدوه به دنبال اختلاف نظر با خانواده اش در مورد ازدواج با دختری و مخالفت های پی در پی خانواده خود را حلقه آویز کرد.
در ماه ژانویه پارسال (دی ۱۳۹۶) هم تیمی از دادسرای منطقه المرج (شرق قاهره) به معاینه و بررسی پیکر یک جوان مصری پرداخت. این جوان هم به دلیل مخالفت پی در پی دختران برای ازدواج دست به خودکشی زد. به گفته بستگان جوان، او ظرف چند ماه از ۷ دختر یا بیشتر خواستگاری کرده اما همواره با جواب نه روبرو شده است. این جوان به همین دلیل دچار افسردگی شدید شده و خودکشی می کند.

مرکز الابراهیمیه در استان الشرقیه هم با حادثه تلخ خودکشی یک دانشجو در ماه جولای ۲۰۱۷ (تیر ۱۳۹۶) روبرو بود. گویا پدر این دانشجو با ازدواج وی با دختر مورد علاقه اش مخالف بوده است. دستگاه های امنیتی موفق به شناسایی جسد «عبده. الف. ع.ع» در مزرعه پرورش مرغ پدرش در منطقه عزبه العمده شدند. این جوان دانشجو و ۱۷ ساله بود. بررسی و تحقیقات دادسرا نشان داد که این جوان و پدرش در مورد ازدواج او با یک دختر بچه سال اختلاف نظر داشتند و جوان هم به همین دلیل تصمیم به خودکشی گرفته است. بنا به اطلاعات اولیه، این جوان سابقه مصرف یک داروی سمی را داشته اما به سرعت مورد درمان قرار گرفته بود.
فرید شوقی ۲۶ ساله در منطقه ابو النمرس در الجیزه تصمیم به خودکشی گرفت چرا که محبوبش او را در ژانویه پارسال (دی ۱۳۹۶) ترک کرد. پیکر این جوان که یک حشره کش سمی مصرف کرده بود توسط دستگاه های امنیتی شناسایی شد.
هرچند ارگان های دولتی آمار رسمی درباره موارد خودکشی در کشور منتشر نمی کنند اما اخبار منتشر شده در رسانه های مصر درباره خودکشی با انگیزه های عاطفی در چند سال اخیر قابل ملاحظه است.
جامعه شناسان و روان شناسان دلیل خودکشی جوانان با انگیزه های عاطفی را ناتوانی آنان در برخورد با شرایط جدید و ابتلا به بیماری های حاد روانی عنوان می کنند.
محمد صلاح روان شناس و متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان بیماری های روانی العباسیه به الشرق الاوسط گفت «در بررسی عوامل خودکشی به شکل کلی باید شرایط روانی فرد قبل از اقدام به خودکشی را مورد توجه قرار داد که آیا او مثلا مبتلا به بیماری روانی است یا خیر و یا اینکه به اختلال چند شخصیتی یا افسردگی شدید مبتلا است یا نه. اگر فرد به این موارد مبتلا بود پس دلیل خودکشی هم شناخته شده و قابل انتظار است».
او افزود «فردی که بدون ابتلا به بیماری روانی دست به خودکشی می زند دچار اختلال روانی است و نمی تواند با فشار یا شرایط جدید کنار بیاید. در نتیجه اقدام به خودکشی می کند.»
او گفت «انگیزه های دینی و مذهبی در جوامع ما می توانند نقش موثری در جلوگیری از وقوع چنین حوادثی ایفا کنند. مثلا، برخی جوانان به دلایل مذهبی در آخرین لحظه از خودکشی صرفنظر می کنند».