آمریکا در افغانستان می‌ماند

واشینگتن: هبه القدسی

ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: «نیروهای آمریکایی باید در افغانستان باقی بمانند، در غیر این صورت تروریست‌ها بار دیگر صفوف خود را سازماندهی خواهند کرد و برای حملات جدیدی مشابه آنچه در ۱۱ سپتامبر رخ داد، برنامه‌ریزی خواهند کرد».
به گزارش الشرق الاوسط، دانفورد در سمیناری که روز پنج‌شنبه توسط روزنامه «واشینگتن پست» برگزار شد، گفت: «حضور نظامی آمریکا برای جلوگیری از سازماندهی مجدد گروه‌های تروریستی و اقدامات تلافی‌جویانه علیه واشینگتن ضروری است. وجود آمریکا قدرت دشمنان ما را محدود کرده‌است».
وی در ادامه افزود: «اگر فشارهای شدید ما علیه القاعده، داعش و گروه‌های تروریستی دیگر موجود در منطقه نباشد، این گروه‌ها به سرعت توانایی‌ها و قدرت‌های خود را بازسازی خواهند کرد».
رئیس ستاد مشترک آمریکا همچنین یادآور شد: «اولویت ما برقراری امنیت و ثبات در افغانستانی که ۱۷ سال درگیر جنگ بوده، نیست، بلکه هدف اصلی ما ارائه مشاوره و توصیه‌های لازم برای استقرار نیروهای نظامی در جهت حمایت از مردم آمریکاست».
وی همچنین گفت: «سیاست آمریکا، اعمال فشارهای سیاسی، اجتماعی و نظامی علیه طالبان به منظور برقراری آشتی ملی در افغانستان است».
دانفورد اضافه کرد: «انتخابات اخیر عنصر مثبتی در اعمال فشارهای سیاسی عیله طالبان بود، و بسیار خوشحالم که ائمه و علمای دین در اندونزی، پاکستان و پادشاهی عربی سعودی با صدور فتواهایی از موضع دولت افغانستان حمایت کردند».
وی اعتراف کرد: «هنوز کارها و اقدامات زیادی برای برقراری صلح در افغانستان باقی مانده که باید انجام شوند، اگر ما از افغانستان خارج شویم، بی‌ثباتی در جنوب آسیا به وجود خواهد آمد و فضا برای گروه‌های تروریستی باز خواهد شد».
ژنرال کنت ماکنزی نیز هفته گذشته در جلسه انتصابش به عنوان رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا گفت: «درگیری‌ها در افغانستان به بن‌بست رسیده و اگر آمریکا نیروهای خود را از این درگیری‌ها خارج کند، این کشور به دست طالبان خواهد افتاد».