الجبیر: «اعلامیه ریاض» برآمده از اجلاسی تاریخی است * وزیر خارجه بحرین: گزینه های ما برای پاسخ به مداخلات ایران بسیار است

نشست وزرای خارجه کشورهای عربی و کشورهای آمریکای لاتین در ریاض – عکس از بشیر صالح

نشست وزرای خارجه کشورهای عربی و کشورهای آمریکای لاتین در ریاض – عکس از بشیر صالح

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی روز گذشته گفت: «اعلامیه ریاض که برآمده از چهارمین اجلاس سران کشورهای عربی و کشورهای آمریکای جنوبی است، تاریخی و جامع خواهد بود، و از لحاظ موضع گیری امور مثبت بسیاری را پوشش خواهد داد». وی وجود هر گونه تغییر در مواضع این کشورها را انکار کرد.

الجبیر در حاشیه برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای عربی و کشورهای آمریکای جنوبی در ریاض گفت که همگرایی کشورهای عربی با کشورهای آمریکای جنوبی باعث می شود انزوای ایران در جهان بیشتر شود. وی اشاره کرد که تهران «ضعیف» شده است و دوستانی ندارد، و به دنبال دوستی با هر کشوری است. الجبیر تأکید کرد که روابط بین کشورهای عربی و کشورهای لاتین بسیار خوب و متمایز است، اما او اشاره کرد که حجم تجارت زیاد امیدوار کننده نیست ولی برای افزایش آن تمایل وجود دارد.

از سوی دیگر شیخ خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین از بروز نقاط اختلاف در اجلاس وزرای کشورهای عربی و کشورهای آمریکای جنوبی سخن گفت و افزود: «ولی موضع ما درباره جزایر اشغال شده امارات همانند بیانیه اجلاس سابق  بود. هر چند کشورهای آمریکای جنوبی در این باره ملاحظاتی دارند اما کشورهای عربی مواضع خود را حفظ کردند».

شیخ خالد آل خلیفه درباره دخالت های ایران در بحرین گفت: «تنها کشورهای شورای همکاری خلیج نیستند که از دخالت های ایران رنج می برند». وی افزود: «گزینه های زیادی برای پاسخ به این دخالت ها وجود دارد، اما گزینه اصلی و موفق، کار مشترک عربی است».

«اعلامیه ریاض» که وزرای کشورهای عربی و کشورهای آمریکای جنوبی به اجلاس سران که قرار است امروز و فردا برگزار شود ارائه دادند، از ایران خواست که به درخواست دولت امارات متحده عربی برای رسیدن به راه حلی مسالمت آمیز در خصوص قضیه جزایر سه گانه، تنب کوچک و تنب بزرگ و ابو موسی، پاسخ مثبت دهد. این اعلامیه همچنین از اسرائیل خواسته است که سریعاً از تمامی سرزمین های عربی که در سال ۱۹۶۷ اشغال کرده است عقب نشینی کند. در این اعلامیه بر پایبندی کشورهای عربی و کشورهای آمریکای جنوبی به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین پایبندی به رسیدن به راه حلی مسالمت آمیز برای بحران این کشور تأکید شده است.

این اعلامیه همچنین تمامی عملیات تروریستی که عراق را هدف قرار می دهد، و سازمان داعش و دیگر سازمان های تروریستی انجام می دهند را محکوم می کند.