حومه حلب زیر حملات روسیه… لندن پوتین را به دامن زدن به جنگ متهم می کند

سالم المسلط سخنگوی کمیسیون عالی مذاکره کننده به همراه همکاران خود از اعضای هیئت مخالفان در حال سخن گفتن با رسانه ها در ژنو – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

سالم المسلط سخنگوی کمیسیون عالی مذاکره کننده به همراه همکاران خود از اعضای هیئت مخالفان در حال سخن گفتن با رسانه ها در ژنو – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

گرچه مذاکراتی که استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه با عجله آن را «آغاز رسمی مذاکرات غیر مستقیم میان نمایندگان نظام و کمیسیون عالی مذاکره کننده» نامید، اما این مذاکرات ممکن است به علت حملات جنگنده های روسیه و نظام در بمباران اخیر شهر حلب، که بنا به گفته مخالفان حاضر در ژنو طی پنج سال گذشته شدید ترین حملات بود، با شکست مواجه شود.

منابع دیپلماتیک غربی که «الشرق الأوسط» روز گذشته با آن ها صحبت کرد گفتند: «روشن است که نظام سوریه به همراه روسیه بمباران را به عنوان کارتی برای مذاکرات یا تلاش برای شکست آن مورد استفاده قرار می دهند».

نیروهای نظام روز گذشته حملات سنگینی بر شمال شهر حلب انجام دادند، به طوری که توانستند به سوی شهرستان های شیعه نشین نبل و الزهراء، که از سال ۲۰۱۳ محاصره هستند، پیشروی کنند. این حمله همچنین با هدف قطع راه های امدادی میان شهر حلب در شمال غربی سوریه با مرزهای ترکیه، به روی مبارزان معارضه صورت می گیرد.

در همین راستا، فلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس گفت، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با بمباران مخالفان سازمان داعش در راستای تلاش خود برای تقویت وضع بشار اسد، تلاش های بین المللی برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه را تضعیف می کند. وی افزود: « این یک منبع ثابت غم و اندوه برای من است که هر چیزی را ما انجام می دهیم توسط روسها تضعیف می شود». روسیه نیز از طریق وزارت خارجه خود تصریحات هاموند را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت:« او اطلاعات نادرست و خطرناکی شایع می کند». این در حالی است که کرملین گفت نمی توان این اظهارات را جدی گرفت.

هاموند این اظهارات را در حاشیه  سفر به اردن و در بازدید از اردوگاه آوارگان عنوان کرد.