ریاض درار به «الشرق الاوسط»: واشینگتن یک برج مراقبتی نزدیک مرزهای ترکیه ساخته است

عین عیسی: کمال شیخو

ریاض درار (۶۴ ساله) که اصالتاً از شهر دیر الزور (شرق سوریه) است به همراه آمینه عمر ریاست «شورای دموکراتیک سوریه» (جناح سیاسی «نیروهای دموکراتیک سوریه») را برعهده دارد. این نیروها دو سوم خاک سوریه در شرق رود فرات، شهر منبع در غرب فرات، حاشیه شرقی حلب و شهر الطبقه در حاشیه استان الرقه در جنوب فرات را در دست دارند و دومین ارتش پس از ارتش نظام سوریه در این خاک هستند که از جانب ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا حمایت می‌شوند.
ریاض درار در حاشیه اجلاس «مذاکرات عین عیسی» که در اول دسامبر جاری به پایان رسید به «الشرق الاوسط» گفت: روسیه و ایران ادعا دارند که دخالتشان در سوریه به درخواست رژیم حاکم قانونی است و ما می‌گوییم که مشروعیت رژیم بعد از انقلاب ملت سوریه در بهار ۲۰۱۱ از بین رفت.
وی افزود: واشینگتن می‌داند که گسترش حضور ایران در منطقه در وهله اول برای مقابله با آن است که این اتفاق باعث می‌شود آمریکا و هم‌پیمانان آن برای حمایت از آن در مقابل این تهدیدات در منطقه باقی مانده و تا رسیدن به صلح و راه‌حل سیاسی که همه اطراف را راضی کند، در اینجا خواهند ماند.
وی تأکید کرد نیروهای آمریکا برجی مراقبتی در تل ابیض در حاشیه استان الرقه شمالی ساخته اند و قرار است چهار برج دیگر در مناطق دیگر نیز بسازند.
وی وجود آمریکا و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش را برای این منطقه ضروری دانست و گفت: این حضور باعث حمایت این منطقه شده و در آینده تبدیل به حمایتی بین‌المللی می‌شود و تاکنون آمریکا در موضع خود صادق بوده و از منطقه و نیروهای نظامی آن حمایت کرده‌است.
وی در خصوص مذاکراتی که در نیمه سال با رژیم سوریه داشتند عنوان کرد: مسئولان رژیم درخواست مدیریت گذرگاه‌های مرزی را کردند که ما نپذیرفتیم. آنها همچنین درخواست کردند نیروهای امنیتی داخل شهرها منتشر شوند و ما به آنها گفتیم پلیس محلی داریم و بازگشت ارگان‌های دولتی منوط به راه‌حل سیاسی جامع است.
وی اشاره کرد دوره اول مذاکرات در خصوص بازگشت کارمندان سد فرات و اداره مشترک آن با کارمندان مدنی، بررسی بخش‌های بهداشت، آموزش و ثبت مدنی بود اما دوره دوم آن در رابطه با بررسی امکان شرکت در انتخابات حکومت داخلی بر اساس قانون ۱۰۷ بود.
وی ادامه داد: ما این موضوع را رد کردیم و به آنها گفتیم که این قانون قدرت را در مرکز قرار می‌دهد و ما خواستار تمرکززدایی دموکراتیک هستیم… رژیم سوریه مهلت ۱۵ روزه به ما داد تا پیشنهادهای خود را تقدیم کنیم و ما آن را کافی ندانستیم بنابراین آنها همچنان بر نظر خود اصرار کردند و ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم.
رئیس شورای دموکراتیک سوریه عنوان کرد: بعد از مذاکرات با رژیم سوریه، ایالات متحده آمریکا با تعجب دلیل آن را پرسید و از ما سؤال کرد که چه چیزی کم داریم؟ ما نیز گفتیم که ما در یک کشور زندگی می‌کنیم و سعی در مشارکت در فعالیت سیاسی عمومی داریم و در صورت رسیدن به راه‌حل سیاسی باید در آن شریک باشیم. آنها متوجه منظور ما شده و به ما گفتند که آزادیم که به مناسب‌ترین شکل با رژیم دیدار کنیم.
وی در خصوص دولت خودمختاری که در سپتامبر گذشته آن را اعلام کردند گفت: ما تصمیم گرفیتم که یک هیئت اجرایی برای اداره این مناطق داشته باشیم که تا رسیدن به توافق جامع در خصوص کشور، به مثابه یک نظام اداری موقت در این مناطق فعال باشد.
وی در پایان تأکید کرد: ما با رژیم سوریه در خصوص حفظ این وضعیت مذاکره می‌کنیم تا نظام سیاسی آینده سوریه بر پایه الگوی مرکزیت زدایی دموکراتیک باشد.