دولت یمن: «حزب المؤتمر الشعبی» هرگز در هیچ جلسه مشورتی به شکل مستقل شرکت نکرده و نخواهد کرد

برخی مسئولان و کارشناسان از پیشنهاد ایران به حوثی‌ها برای ارسال سفیر شگفت زده شدند

 

۱۸ روز دیگر هیئت‌های اعزامی دولت قانونی یمن و حوثی‌ها برای شروع رایزنی‌ها که انتظار می‌رود روز ششم دسامبر آینده و زیر نظر سازمان ملل آغازشود، به ژنو سفر می‌کنند.

در آستانه دریافت دعوتنامه سازمان ملل برای جلسات مشورتی، بحثی در باره عدم مشارکت حزب المؤتمر الشعبی به صورت مستقل در گرفت.

در هرحال فرستاده سازمان ملل به یمن، مارتین گریفیت همچنان در صدر افراد امیدوار به این جلسات قرار دارد در حالی که دو طرف هیچ بارقه امیدی نشان نمی‌دهند. این نکته در سخنان دکتر علی مجاور، نماینده یمن در سازمان ملل بسیار آشکار عنوان شد. به گزارش خبرگزاری سعودی(واس) او گفت: دولت متبوعش از مشارکت در این مذاکرات استقبال می‌کند هرچند احتمال موفقیتشان را ضعیف می‌داند”. همچنین محمد عبدالسلام سنخگوی جماعت حوثی جلسات مشورتی را ” عبارت از به روز رسانی افکار و نه مذاکرات برای یافتن راه حلهای جدی” توصیف کرد. او این سخنان را در گفت‌و گو با شبکه ماهواره‌ای “المسیره” وابسته به این جماعت عنوان کرد.

 

جلسات مشورتی و هیئت‌های اعزامی

 

پژوهشگر سیاسی یمن، نجیب غلاب در باره دیدار ژنو و توصیف عبدالسلام از آن به عنوان “به روز رسانی افکار” و نه حتی جلسات مشورتی توضیح داد، این توصیف پیام روشنی دارد که حوثی‌ها “راه حل‌های سازمان ملل را به تمسخر می‌گیرند و نشان می‌دهد از پیش بردن اهدافشان مأیوس شده‌اند، اتفاقی که پیش از این درباره پیشنهاد “جمال بن عمر” روی داد. وی اشاره کرد، طرف‌های یمنی و سازمان ملل تجربه‌های فراوانی را از سرگذرانده‌اند و بازی‌های حوثی‌ها که درس آموخته مکتب ایرانند برای آنها رو شده.

سازمان ملل، دولت یمن و شورشی‌های حوثی مورد حمایت ایران را به طور رسمی برای شرکت در جلسات مشورتی دعوت کرده. سیندرا ویلوچی دیروز طی کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل در ژنو اعلام کرد:” می‌توانم به یقین بگویم دفتر فرستاده ویژه، دعوتنامه‌هایی به دولت و انصارالله(جماعت حوثی) ارسال کرده”.

به گمان غلاب، حوثی‌ها تلاش می‌کنند تا آرائی جدید و خارج از چارچوب رسمی به چشم انداز سازمان ملل تحمیل کنند، اما پافشاری همه جریان‌های حرکت میهنی یمنی و قاطعیت دولت قانونی بر مرجعیت مراکز رسمی، حوثی‌ها نمی‌توانند تغییری در رئوس برنامه‌های مذاکرات آینده ایجاد کنند. در این حال دو راه پیش روی حوثی‌ها می‌ماند، یا تن به راه حل سیاسی درچارچوب مارکز ذی‌صلاح بدهند یا به جنگ ادامه دهند که بدل به کوره‌ای شده که به تدریج آنها را از بین می‌برد و لحظه فروپاشی آنها خواهد رسید و تسلیم اراده میهنی و عربی و سازمان ملل می‌شوند”.

خالد الیمانی وزیر خارجه یمن در گفت و گو با الشرق الاوسط گفت:” دیروز دعوتنامه‌ای برای شرکت در جلسات مشورتی صلح دریافت کردیم. دعوتنامه نماینده ویژه علاوه برحضور کاشناس متخصص و دبیرخانه، مشارکت ۶ گفت‌وگو کننده اصلی از سوی دولت قانونی را پیشنهاد کرده است. طی چند روز آینده نام اعضای هیئت اعزامی رسمی یمنی اعلام می‌شود که دولت یمن را در جلسات مشورتی نمایندگی خواهند کرد”.

الیمانی تأکید کرد، عبدالربه منصورهادی رئیس جمهوری یمن، حمایت دوباره خود از تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل و برنامه‌ای که برای تحقق و استقرار صلح دائمی مطابق مراجع رسمی برای حل بحران یمن را دارد، اعلام کرد.

به گفته یمانی جلسات مشورتی به مسائل مربوط به اعتماد سازی، آزاد سازی زندانی‌ها و تسهیل مسیر کمک‌های انسان دوستانه خواهند پرداخت به خصوص که طرف شورشی در راه کمک‌های انسانی کارشکنی می‌کند و آنها را غارت می‌کند. می‌خواهیم راه برون شدی برای موفقیت این بخش پیدا کنیم.

الیمانی موضوع اسرا را “پیچیده” می‌بیند که از رنج عمیق فرزندان ملت یمن حکایت می‌کند و می‌گوید:” در نهایت روشن بینی برای آزادی همه زندانیان، اسرا، مفقودان و ربوده شدگان در هر مکان تلاش می‌کنیم به خصوص گرفتاران در زندان‌های حوثی‌ها که از آنها در جنگ‌شان با مردم یمن به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند”. او اضافه کرد، هیئت اعزامی دولت قانونی به ژنو مثل هیئت نمایندگی دولت در کویت است. ترکیب نزدیک و بخشی از زنان در آن شرکت خواهند کرد. هیئت به گونه‌ای نمایانگر دولت قانونی و همه عوامل تشکیل دهنده آن خواهد بود که برای بازگرداندن دولت تلاش می‌کنند.

ما می‌گوییم در جلسات مشورتی ژنو هیئتی از دولت و هیئتی از شورشی‌ها شرکت می‌کند.

 

اختلاف بر سر استقلال “المؤتمرالشعبی”

 

ابوبکر القربی وزیر خارجه سابق یمن و عضو برجسته حزب المرتمر الشعبی در توئیتی نوشته: دور ساختن المؤتمر از جلسات مشورتی ژنو، با گفته‌های فرستاده ویژه در کنفرانس خبری‌اش درباره اهمیت شرکت المؤتمر در تضاد است و باید توضیح دهد به چه دلیل آن را از این جلسات دور ساختند. البته این مسأله مانع از اظهار نظر و عرضه راه حل سیاسی نمی‌شود. رو در روی سیاست حذف و قدرت طلبی و منفعت خواهی می‌ایستیم. در جبهه‌ای میهنی به سوی ساختن دولت و حمایت از جمهوریت پیش می‌رویم”.

در مقابل وزیر خارجه یمن می‌گوید، المؤتر الشعبی در گذشته به عنوان جزئی مستقل در هیچ جلسه مشورتی نبوده و در آینده هم نخواهد بود”. او ادامه داد:” المؤتمر در گذشته دو بخش بود، بخشی در دولت و بخش دیگر با شورشی‌ها”.

وزیر اضافه کرد:” آن بخش که در کنار شورشی‌ها ایستاد، از حوثی‌ها نارو خورد و ضربه مهلکی خورد که او را از معادله‌ای که از راه شورشی‌ها واردش شده بود، دور ساخت. بخشی که در دولت قانونی حضور داشت همچنان حضور دارد و جزئی مهم از ترکیب دولت قانونی است چرا که رئیس جمهوری براساس مقررات حزب و منشورش دبیر کل حزب است. جانشین رئیس جمهوری هم یکی از رهبران برجسته حزب است. رئیس هیئت وزیران هم از رهبران تأثیر گذار در المؤتمر الشعبی است. در نتیجه همه برجستگان حزب در دولت قانونی حضور دارند. برای همین می‌گوییم، دولت قانون با همه شالوده‌اش در جلسات مشورتی حضور دارد”.

 

سفیر حوثی در تهران؟

 

خبرگزاری آلمان(د ب أ) به نقل از محمد عبدالسلام، سخنگوی ملیشیای حوثی مورد حمایت ایران اعلام کرد که تهران به این جماعت اطلاع داده “آماده پذیرش سفیری است که مردم یمن را در تهران نمایندگی کند”. این سخنان سخنگو را شبکه ماهواره‌ای المسیره، ارگان جماعت چهارشنبه گذشته پخش کرد.

وقتی از الیمانی درباره این موضوع سئوال شد بی آنکه علاقه‌ای به پاسخ مستقیم نشان دهد، به این بسنده کرد که:” همین باز تأیید می‌کند و جایی برای شک نمی‌گذارد که نظام آخوندی در ایران جز یک نظام تروریستی نیست و تلاش می‌کند قانون بین المللی را زیر پا بگذارد. روابط دیپلماتیک بین یمن و ایران برای همین سیاست توسعه طلبانه ایران و تلاش برای به همم ریختن امنیت یمن و منطقه، قطع شد”. او ادامه داد:” اگر دولت ایران تلاش کند کسی را از حوثی‌ها یعنی جریان غیر قانونی در یمن به نمایندگی بپذیرد، این مؤید منش تروریستی و نادرست حکومت ایران است. او تأکید می‌کند، تلاش کشورها برای انزوای نظام آخوندی در ایران، کاری قانونی است چرا که نمی‌توان در جامعه جهانی شاهد کشوری باشیم که اساسش بر دخالت در امور کشورهای همسایه و تجاوز به آنها باشد. عامل درگیری و اختلاف افکنی و توسعه ملیشیای تروریست همچون حوثی‌های یمن است”.

نجیب غلاب نیز می‌گوید، “پاسخ ایران، آن طور که محمد عبدالسلام گفته اهانتی بزرگ به حوثی‌هاست و پیامی روشن که آنها دولت قانونی نیستند و کشور یمن را نمایندگی نمی‌کنند، چرا که درپاسخ ایران حرفی از سفیری که کشور و دولت را نمایندگی کند نیست. سخن از سفیری است که مردم یمن را نمایندگی کند و ایران ادعا می‌کند حوثی‌ها مردم یمن هستند. حوثی‌ها نیز مانند هر جریان بنیاد گرای ایدئولوژیک، ادعا می‌کنند سخنگوی خواست و اراده مردم یمنند. چه انتظاری از جریانی مقدس مآب دارید که خود را اراده خدا برزمین و والاترین تجسم دین می‌بیند؟”.

سالم الغباری، نویسنده و فعال سیاسی یمنی نیز این پرسش را پیش می‌کشد که: نماینده ویژه سازمان ملل چه زمانی می‌خواهد از درس‌های گذشته بیاموزد و عبرت بگیرد از همکار پیشینش؟ حوثی‌های اساسا ارزشی برای سازمان ملل قائل نیستند و آن را ابزاری در دست به قول خودشان نیروهای استکبار جهانی می‌‌دانند”. او می‌گوید: در یمن با خرافه‌ای مسلح روبه روهستیم، خرافه‌ای تروریست که خودش را زیر جامه دین اسلام و مقدسات پنهان کرده. هر که را دلش خواشت می‌کشد، استانها را اشغال می‌کند، نمادهای یمن را مسخ می‌کند و برای بقای عمامه‌های شر ایرانی و توسعه قدسی مآبی منطقه‌ای آنها، با عربیت و یمن سرستیز دارد”.

به گفته الغباری، ایران نمی‌تواند به ملیشیای عبدالملک بدرالدین حوثی وجاهت دولتی بدهد. آنها فقط ملیشیای خیابانی هستند و ارزشی بیشتر از این برای آنها قائل نیست و از آنها فقط به عنوان ابزار ایذایی استفاده می‌کند. می‌خواهد آنها را به جان کشورهای منطقه به خصوص مملکت عربی سعودی و کشورهای خلیج عربی بیندازد.

الغباری همچنین افزود: اگر ایران این گام تحریک آمیز را برداشت باید نیروهای دولتی یمنی و در کنارشان ائتلاف برای حمایت از دولت قانونی در یمن، پرونده جنگ صنعا را ببندند”.

الغلاب باز روی سخن را به ایران برمی‌گرداند و می‌گوید” با نماینده حوثی‌اش همچون ابزاری برای منافعش رفتار می‌کند. حوثی‌ها را یکی از خطوط دفاعی خود درجنوب جزیره عربی و دریای سرخ می‌بیند. این یعنی حوثی‌ها پادگانی تابع هستند. همچنین آنها را جماعتی برای مدیریت آشوب و ممانعت از بازسازی کشور یمن می‌خواهد. در مقابل نماینده حوثی نیازی به سفیر در تهران ندارد. در این ایران دفاتر، هسته‌ها و نماینده‌ای  دارد که روابطش را با نماینده‌اش اداره می‌کند”. او اضافه کرد: ایران توان اعتراف به جماعت حوثی‌ها به عنوان یک حکومت را ندارد چرا که این امر با عرف و قوانین و معاهده‌های بین المللی مخالفت دارد. ایران به طور رسمی از اعمال و رفتار حوثی‌های شانه خالی می‌کند و آنها را بازی می‌دهد و ازآنها در جنگ همچون بردگانی کودن استفاده می‌کند؛ جنگ‌هایی که آنها را به سمت خودکشی و کشور را به سمت نابودی می‌کشاند.