رییس سازمان اطلاعات داخلی آلمان که به حمایت از تظاهرکنندگان راست افراطی متهم شده حالا با خطر برکناری از سمت خود برای تقویت ائتلاف حاکم تضعیف شده به ریاست آنگلا مرکل روبروست.

حالا قرار است روز سه شنبه (۱۸ سپتامبر) نشستی به ریاست صدر اعظم آلمان و حضور دو حزب شرکت کننده در دولت ائتلافی در راستای ایجاد راهکار برای این تنش فزاینده به ریاست صدراعظم آلمان برگزار شود. آنگلا مرکل رهبر حزب دموکرات مسیحی هم هست. هورست زی هوفر رهبر حزب محافظه کار سوسیال مسیحی و نیز رهبر حزب سوسیال دموکرات در این جلسه شرکت می کنند.

خبرگزاری فرانس پرس به نقل روزنامه آلمانی دی ولت گزارش داد تصمیم برکناری هانس گئورگ ماسن توسط مرکل گرفته شده اما هنوز گزارش رسمی دراین باره منتشر نشده است.

این مقام ۵۵ ساله آلمانی از هفتم سپتامبر در معرض اتهام و انتقاد قرار گرفته است. ماسن گزارش ها درباره «تعقیب گروهی» اتباع خارجی را تکذیب کرده است. این در حالیست که مرکل تظاهرات و حمله به خارجی ها توسط گروه های راست افراطی در کیمنتس (شرق آلمان) را محکوم کرد.

ماسن گفته بود که ویدیوی منتشر شده در شبکه های اجتماعی درباره تعقیب تبعه های خارجی توسط گروه های افراطی صحت ندارد اما این فیلم واقعی بود.

این مقام دولتی در آلمان، همچنین به دلیل ارتباطات گسترده با حزب راست افراطی (آلترناتیو برای آلمان) در معرض انتقادهای گسترده قرار دارد. به دنبال نگرانی و دغدغه جامعه درباره ورود بیش از یک میلیون پناهجو از ۲۰۱۵ به کشور این حزب راست افراطی در سال ۲۰۱۷ به پارلمان راه یافت.

مطبوعات آلمان ماسن را به درز اطلاعات محرمانه به این حزب متهم کردند اما او این اتهام را تکذیب کرد.

ماسن گفت که او به همراه برخی از چهره های سیاسی با اعضای حزب آلترناتیو برای آلمان دیدار کرده است.

بحران تازه دولت آلمان درباره ماسن بیانگر افزایش ضعف سیاسی مرکل است. گویا این آخرین دوره صدراعظمی مرکل است. مرکل با دشواری های فراوان برای تشکیل دولت ائتلافی روبرو شد و به نظر می رسد که همواره دچار سردرگمی است. حزب سوسیال دموکرات بعد از تردید و تعلل بسیار به دولت پیوست و حزب سوسیال مسیحی هم همواره ساز بیگانه ستیزی و مهاجر ستیزی می زند.

دیر شپیگل گفت حکومت مرکل که از سال ۲۰۰۵ قدرت را در دست دارد در حال متلاشی شدن است.