وزیرخارجه ایران: اروپا هنوز آماده هزینه کردن نیست

وزیر خارجه ایران با اشاره به نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ گفت: اکنون نیز «گروه اقدام» آن کشور از طریق فشار، دروغ‌پردازی و عوام‌فریبی آرزوی تکرار همان سناریو را در سر می‌پروراند.
به گزارش الشرق الاوسط، محمد جواد ظریف در صفحه توئیترش نوشت: «۶۵ سال قبل در چنین روزی، آمریکا دولت منتخب مردمی مرحوم دکتر مصدق را سرنگون نموده، رژیم خودکامه را دوباره حاکم کرد و برای ۲۵ سال بعد مردم ایران را تحت استیلای خویش قرار داد. اکنون نیز “گروه اقدام” آن کشور از طریق فشار، دروغ پردازی و عوامفریبی آرزوی تکرار همان سناریو را در سر می‌پروراند. دوباره هرگز!»
گفتنی است روز پنجشنبه گذشته «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از تشکیل «گروه اقدام ایران» خبر داد و برایان هوک را به عنوان گزارشگر ویژه ایران برگزید. او گفته بود: این گروه ویژه که برای هماهنگی و اجرای سیاست‌های دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور در قبال ایران ایجاد شده، از سوی «برایان هوک» که در حال حاضر مدیر بخش سیاست گذاری وزارت خارجه آمریکا است، هدایت می‌شود.
وزیر امور خارجه ایران همچنین به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است آنچه اروپایی‌ها از زمان خروج آمریکا از برجام انجام داده‌اند، بیشتر اعلام موضع بوده و اروپایی‌ها هنوز برای هزینه کردن آماده نشده‌اند.
محمدجواد ظریف گفته است اروپایی‌ها “نکات جدیدی” را مطرح کرده و اقداماتی را در حوزه نفتی و بانکی انجام داده‌اند.
اما وزیر امور خارجه ایران این اقدامات کشورهای اروپایی را کافی ندانسته و گفته است “از نگاه ما این اقدامات بیش از آن که عملیاتی باشند، اعلام موضع است.”
ظریف گفته است هر چند اروپایی‌ها “حرکت رو به جلو داشته‌اند، اما اعتقاد ما این است که آنها هنوز برای هزینه کردن آماده نشده‌اند.”
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در ماه مه تصمیم خود مبنی بر خروج از برجام را اعلام کرد. پس از آن واشنگتن از کشورهای دیگر خواست تا واردات نفت از ایران را تا چهارم نوامبر متوقف کنند و در غیر این‌ صورت، با اقدامات تنبیهی آمریکا مواجه خواهند شد.