رژیم سوریه پس از انتقال مواد تشکیل دهنده سلاح های شیمیایی به بندر لاذقیه و یک کشتی دانمارکی، روز سه شنبه انتقال آنها را به خارج از کشور آغاز کرده است.

سازمان ممنوعیت سلاح های شیمیایی تایید کرده است که مواد شیمیایی با اولویت بیشتر پس از انتقال به این کشتی دانمارکی به آب های بین المللی فرستاده شده است.

این سازمان مشخص نکرده است که چه مقدار از زرادخانه شیمیایی سوریه که مجموعا به حدود ۱۳۰۰ تن می رسد منتقل شده و تنها تایید کرده است که ۹ کانتینر حاوی مواد شیمیایی توسط این کشتی باری دانمارکی منتقل شده است.

بر اساس بیانیه این سازمان، “این کشتی باری را کشتی های نیروی دریایی دانمارک، نروژ و جمهوری عربی سوریه همراهی کرده اند و این کشتی در دریا در انتظار رسیدن دیگر سلاح های شیمیایی دارای اولویت خواهد ماند.”

عملیات روز سه شنبه، فاز نخست توافق خلع سلاح با حمایت بین المللی است که ضرب الاجل اجرای آن ۳۱ دسامبر ۲۰۱۳ اعلام شده بود.

اجرای این توافق توسط رژیم بشار اسد در حالی صورت می گیرد که عمران الزوبی وزیر اطلاع رسانی سوریه ظاهرا به طور ضمنی از حضور بشار اسد در انتخابات آینده که قرار است ژوئیه آینده برگزار شود خبر داده است.

الزوبی در جریان مصاحبه مطبوعاتی که روز سه شنبه برگزار شد گفت که اگر چه اسد هنوز درباره حضور دوباره در انتخابات – که مانع اصلی هر گونه مذاکره بین دمشق و شورشیان سوریه محسوب می شود – تصمیم نگرفته است، حمایت عمومی برای نامزد شدن او وجود دارد.

وی گفت: “من می توانم به شما اطمینان دهم که تصمیم اغلب مردم سوریه انتخاب بشار اسد به عنوان رئیس جمهور آینده است.”

وی افزود: “این تصمیم شخصی او است … اما من هم به شما اطمینان می دهم که مردم کوچه و بازار سوریه هم به پرزیدنت اسد فشار می آورند که برای ریاست جمهوری نامزد شود.”

الزوبی همچنین تایید کرد که دمشق هر گونه توافقی را که در کنفرانس آینده ژنو ۲ حاصل شود به همه پرسی خواهد گذاشت.

بیانیه های دولت اسد موجب بروز سوالات بیشتری درباره این کنفرانس شده است و این در حالی است که ائتلاف ملی سوریه مورد حمایت غرب هنوز درباره حضور در این گفتگوهای صلح که قرار است ۲۲ ژانویه برگزار شود مردد است.

احمد جربا اوایل این هفته بار دیگر به عنوان رئیس ائتلاف ملی سوریه برای دوره ای شش ماهه اتتخاب شد و رقیب خود ریاض حجاب نخست وزیر سابق سوریه را شکست داد.

در این میان بحث هایی نیز بر سر موضع ایران در قبال گفتگوهای صلح وجود داشتته است، در شرایطی که نام ایران در فهرست دور اول کشورهایی که به کنفرانس ژنو ۲ حضور داشتند قرار نداشت.

رسانه های داخلی ایران گزارش داده اند که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرده تهران هیچ پیش شرطی را برای حضور در گفتگوهای صلح نمی پذیرد و افزوده است که تهران همچنین حاضر نیست در حاشیه در این کنفرانس حاضر شود.

به طور خاص واشنگتن به این علت با حضور ایران در کنفرانس ژنو مخالفت کرده است که تهران علنا اصولا مورد توافق کنفرانس صلح ژنو ۱ را تایید نکرده است، کنفرانسی که خواستار ایجاد دولت انتقالی در سوریه شده بود.

جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است: “اگر ایران از آن حمایت نکند، به سختی می توان تصور کرد چطور می توانند در این روند مشارکت داشته باشند.”

از سوی دیگر شاهزاده سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی درخواست کرده است که ائتلاف ملی سوریه به عنوان تنها نماینده مشروع مخالفان در سوریه شناسایی شوند، و افزوده است که گفتگوهای ژنو ۲ باید به تشکیل دولت ملی با قدرتی وسیع بدون حضور بشار اسد بیانجامد.

وی در جریان دیدار از پاکستان گفت: “طرف هایی هستند که بیانیه هایی بر خلاف اقداماتی صادر می کنند که هدف آن توفیق کنفرانس ژنو ۲ برای حل و فصل بحران سوریه است.”