انتقاد مسکو از اروپایی‌ها به دلیل ربط ارائه کمک‌ها به حل سیاسی
موسکو: رائد جبر
وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما آماده همکاری با همه شرکای علاقه مند به حل و فصل مسائل سوریه و رفع مشکلات مردم این کشور هستیم که با حمله بسیار گسترده تروریسم بین المللی و مداخله خارجی مواجه شده است.
به گزارش الشرق الاوسط سرگی لاوروف در گفتگو با رسانه های غربی افزود: کار نابودی کانون های تروریسم در سوریه به پایان می رسد، این کشور به سوی صلح و حل و فصل سیاسی حرکت می کند و در دستور کار آن بازسازی زیرساخت های آن و احیای فعالیت های اقتصادی و بازگشت میلیون ها سوری به خانه خود قرار دارد.
لاوروف با بیان این مطلب که کمک به سوری ها برای حل مسائلشان، می تواند عرصه مهم همکاری های بین المللی باشد، افزود: متاسفانه تاکنون چنین همکاری از سوی آلمان آغاز نشده است و موضع دولت این کشور درباره این مساله، در چارچوب رویکردهای اتحادیه اروپا برای کمک به سوریه نمی گنجد.
وی در بخش دیگری از مصاحبه اضافه کرد: مسکو به همراه شرکای خود در مذاکرات آستانه (ایران و ترکیه) و استفان دی میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه، برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو تلاش می کند.
وی افزود: این کمیته باید به ایجاد اصلاحات در قانون اساسی سوریه مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و نتایج گفت وگوهای ملی سوریه در سوچی بپردازد.
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: ما برای جستجوی راه همکاری بین گروه آستانه و نیز «گروه کوچک» سوریه که آلمان عضو آن است، آمادگی داریم، اما این اقدام باید بر اساس قوانین بین المللی و با توجه به تصمیماتی که در آن وحدت و یکپارچگی، حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه پیش بینی شده، عملی شود.
از سوی دیگر، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقامات ترکیه به طور فعال در بازپس گیری پناهندگان سوری مشارکت دارند و نشان می دهد که شمار افرادی که به ترکیه برای نهایی شدن از ترکیه رفته اند، به ۸۰ هزار نفر رسیده است.
در همین راستا، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که تاکنون حدود یک میلیون و چهارصد و هفتاد و دو هزار نفر از آوارگان سوری به شهرها و منازل خود بازگشته اند.
میخائیل میزنتسیف رئیس مرکز ملی دفاع از روسیه در این باره گفت: به لطف اقداماتی که انجام شده بیش از یک ملیون و ۴۷۲ هزار آواره سوری توانستند به منازل خود بازگردند که یک میلیون و ۲۳۰ هزار و ۳۴۲ نفر آنها آواره بوده و ۲۴۲ هزار و ۲۹۵ نفر نیز پناهندگان سوری بودند که از کشورهای خارجی به کشور خود بازگشتند.