حجاب: برای وادار کردن روسیه و ایران به توقف جنگ تضمین های بین المللی می خواهیم

یکی از جنگجویان مخالف سوریه در حال بررسی بمبی که در شمال حومه درعا و القنیطره سقوط کرد – عکس از رویترز

یکی از جنگجویان مخالف سوریه در حال بررسی بمبی که در شمال حومه درعا و القنیطره سقوط کرد – عکس از رویترز

در حالی که جان کری وزیر خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد واشنگتن و مسکو بر طرحی جهت آتش بس در سوریه از نیمه شب جمعه، به استثنای هدف قرار دادن سازمان «داعش» و «جبهه النصره»، توافق کردند، یکی از مسؤلان وزارت خارجه آمریکا برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد توافق بر آتش بس موقت به مدت دو هفته، می تواند در صورت پایبندی تمامی اطراف به آن،  به آتش بس کامل و رسمی بینجامد که به پیشرفت مثبت در قبال ایجاد اعتماد بین همه اطراف و از سرگیری مذاکرات و روند گذار سیاسی در سوریه منجر شود.

کری روز گذشته همه طرف ها را به پذیرفتن آتش بس دعوت کرد و افزود: « پایبندی به آتش بس ، نه تنها به کاهش اعمال خشونت آمیز خواهد انجامید بلکه رساندن کمک های فوری انسان دوستانه به مناطق تحت محاصره ادامه خواهد یافت و حمایت از روند تحول سیاسی منجر به برپایی دولتی می شود که خواسته های سوری ها را برآورده کند ».

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که توافق بر اساس پایبندی دیپلماتیک بسیاری از کشورها و گروه ها خواهد بود. وی همچنین بر ضرورت پایبندی همه طرف ها به توقف حملات از جمله بمباران هوایی تأکید کرد.

از سوی دیگر ریاض حجاب رئیس کمیسیون عالی مذاکرات اعلام کرد که گروه های انقلابی سوریه با توافق اولیه برای رسیدن به آتش بس موقت موافقند. حجاب همچنین فراهم شدن تضمین های بین المللی برای وادار کردن روسیه و ایران و شبه نظامیان وابسته به آن ها برای توقف جنگ و پایان دادن به محاصره مناطق مختلف و تأمین رسیدن کمک ها به محاصره شدگان و آزاد سازی بازداشت شدگان را خواستار شد.

در همین راستا، روز گذشته در دمشق اعلام شد که بشار اسد رئیس جمهور سوریه خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی در ۱۳ آوریل (اردیبهشت) آینده شد. شایان ذکر است که آخرین انتخابات پارلمانی در این کشور سال ۲۰۱۲ برگزار شد.