«حزب الله» : «مشکل سازی» برخی جریان ها برای سرپوش گذاشتن بر «چالش های اصلى»

گروه های لبنانى بعد از تعطیلات عید قربان در انتظار از سر گیری رایزنی‌های سیاسی و دولت در هفته جاری هستند. در این میان، زمزمه هایی درباره تلاش میشل عون رییس جمهور لبنان و سعد حریری نخست وزیر و مامور تشکیل کابینه برای بازکردن گره تشکیل کابینه شنیده می شود. هر چند اقدامات عملی در این راستا هنوز انجام نگرفته اما همه گروه های سیاسی نسبت به تاخیر طولانی در تشکیل کابینه هشدار داده و کارشکنان را به تسهیل ماموریت نخست وزیر فراخواندند.

حزب الله گفت برخی از گروه ها با مطرح کردن گره رابطه با سوریه در صدد سرپوش گذاشتن بر موانع اصلی تشکیل کابینه هستند. ملحم ریاشی وزیر اطلاع رسانی دولت موقت تصریح کرد مشکل دولت یک مساله داخلی است و تاخیر در تشکیل کابینه به مصلحت هیچ گروهی نیست.

ریاشی در گفتگوی رادیویی گفت «چنانچه همه گروه ها به راه حل توافقی برسند نیروهای لبنانی به راهکارهر چه باشدتن می دهد. اما مساله این است که می خواهند جبران باسیل وزیر امور خارجه را به همه گروه ها تحمیل کنند. مردم لبنان امید فراوانی به دولت آینده دارند و طولانی شدن تشکیل کابینه به مصلحت مردم نیست».

او یاد آور شد «هر چند رییس جمهور و باسیل قوم و خویش هستند اما نیروهای لبنانی روابط متفاوت و جداگانه ای با این دو نفر دارند. پرزیدنت عون نماینده همه گروه ها است و روابط ما با عون فارغ از اختلاف نظر با جریان آزاد ملی تنظیم شده است».

او افزود «پرزیدنت عون به من گفت که او درباره تشکیل کابینه نظر نمی دهد و اینکه آقای حریری مامور تشکیل کابینه است و حریری نظر او را درباره پست های کلیدی جویا شده است».

به گفته ریاشی رقابت سختی بین نیروهای لبنانی و جریان ملی آزاد در جریان است. تفاوت دیدگاه نباید منجر به بروز اختلاف شود. گروهی که برای بر هم زدن آشتی میان دو گروه یاد شده تلاش می کند دچار لعنت نسل های آینده و تاریخ می شود.

او خاطر نشان کرد «ما یک حزب سیاسی هستیم و باید از دستاوردهایمان برای رسیدن به قدرت بهره بگیریم. نحوه توزیع پست های وزارتی در توافق معراب مشخص شده است. منطق سهمیه بندی یک مفهوم ارتجاعی است. بیست و نه نماینده وابسته به فراکسیون العهد نه فراکسیون جریان آزاد ملی در پارلمان حضور دارند. این گروه سهم حداکثری دارند».

وزیر اطلاع رسانی لبنان گفت «رییس جمهور به همه گروه ها تعلق دارد و نباید پای او را به همه اختلافات سیاسی تنگ نظرانه کشاند. رییس جمهوری به بنده ابلاغ کرد که بررسی بیشتر پرونده کابینه در ماه سپتامبر آغاز می شود و او از اختیاراتش در این باره بهره می گیرد».

علی فیاض نماینده «حزب الله» در این زمینه گفت «نباید در تشکیل کابینه در جا بزنیم». او در جریان حضور در مراسم قدردانی از دانش آموزان ممتاز در شهر مرکبا واقع در جنوب لبنان افزود «ما باید با توجه به تحولات منطقه و داخلی و جهان » مسئولیت پذیر باشیم و رفتار جدی در قبال رویدادهای داخلی در پیش بگیریم. نباید تا این اندازه در مساله تشکیل کابینه در جا زد. تاخیر تا این اندازه در تشکیل کابینه پرسش برانگیز است. نباید مسئولان ذیربط زیر نتایج انتخابات پارلمان لبنان بزنند. ما به همزیستی و ایجاد ثبات پایبند هستیم. شرایط اجتماعی و اقتصادی و سیاسی کشور ما را موظف به تشکیل کابینه می کند».

نبیل قاووق عضوشورای مرکزی «حزب الله»گفت «همه لبنانی ها به دلیل طولانی شدن تشکیل کابینه ضرر می کنند. آیا کسانی که در مسیر تشکیل کابینه سنگ اندازی می کنند از حجم زیان و ضرر وارده به کشور و منافع مردم خبر دارند؟ بدترین پیامد تاخیر در تشکیل کابینه این بود که فضای مثبت و سازنده سیاسی که پیشتر در لبنان بود از بین رفت و دوباره دودستگی و تنش سیاسی بروز کرد».

قاووق افزود «به دنبال تاخیر در تشکیل کابینه همه طرح های توسعه به تاخیر افتاده اند و مردم در وضعیت معیشتی دشواری هستند. کما اینکه بستری برای دخالت های خارجی و تضعیف موقعیت لبنان در معادلات سیاسی منطفه ای و بین المللی ایجاد شده است. البته برخی به دنبال ایجاد راهکاری برای برون رفت از بحران هستند و ما هم به تلاش های رییس جمهور امید بسته ایم. رییس جمهوری مردم را نسبت به خروج از این بحران امیدوار کرده چرا که سرنوشت کابینه در ماه آینده معلوم می شود. باید از خواسته های حزبی فاصله گرفت وگرنه همه ضرر می کنند. آنها مشکل رابطه با سوریه را ایجاد کردند تا بر چالش های اصلی در این باره سرپوشی کنند».

از سوی دیگر، سرج داغر عضو دفتر سیاسی حزب کتائب لبنان گفت «چنانچه وقتمان را برای تشکیل کابینه هدر بدهیم و بر سر سهمیه گروه ها در پست های وزارتی دولت آینده چانه بزنیم ممکن است کار دولت به ورشکستگی هم برسد».
داغر در گفتگوی رادیویی گفت «دو دستگی در لبنان هنوز بین دو گروه اصلی است. قانون نسبی منجر به تقویت اردوگاه هوادار ایران و دست یابی این گروه به اکثر کرسی های پارلمان شد. این موضوع به تاخیر در تشکیل کابینه می انجامد. همه گروه ها دارند خود را برای کارزار انتخابات ریاست جمهوری آماده می کنند. اگر این گروه ها در شرایط کنونی امتیاز به طرف مقابل بدهند در انتخابات ریاست جمهوری بازنده خواهند بود».

او افزود «هر چند ما با جبران باسل رییس جریان ملی آزاد اختلاف نظر داریم اما از عملکرد او در خصوص پناهجویان سوری و به ویژه سفر اخیر وی به روسیه حمایت می کنیم. باسیل یکی از اعضای اصلی فراکسیون العهد است و اینکه مورد هجوم و انتقاد قرار بگیرد طبیعی است. همه اینها به خاطر نبرد برای سهمیه بندی بین گروه های سیاسی است».