نشست ائتلاف گروه های مخالف و انقلابی سوریه در استانبول ترکیه – 9 نوامبر 2013 – عکس از آژانس عکس اروپا

نشست ائتلاف گروه های مخالف و انقلابی سوریه در استانبول ترکیه – ۹ نوامبر ۲۰۱۳ – عکس از آژانس عکس اروپا

گروه اصلی مخالفان سوریه که از حمایت غرب برخوردار است اعلام کرده است قصد دارد در صورت ایجاد شرایط، به گفتگوهای صلح با دولت سوریه بپیوندد.

ائتلاف ملی سوریه پس از رأی گیری در ساعات اولیه صبح دوشنبه توافق کرد در کنفرانس صلح با حضور دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه شرکت کند. آمریکا و روسیه تلاش می کنند این گفتگوها را تا پایان سال جاری میلادی در ژنو برگزار کنند.

این ائتلاف در همین حال در بیانیه خود اعلام کرده است نمایندگان این گروه فقط در صورتی در این گفتگوها حاضر می شوند که دولت سوریه اجازه دهد کریدورهای بشردوستانه ای برای دسترسی به مناطق تحت محاصره تشکیل شود و زندانیان به ویژه زنان و کودکان آزاد شوند.

رای گیری درباره حضور در گفتگوهای ژنو در دومین روز جلسات جاری در استانبول برگزارشد.

بیانیه ائتلاف ملی سوریه تصریح کرده است که این تصمیم ناقض درخواست این ائتلاف مبنی بر کناره گیری اسد در هنگام برقراری دولت انتقالی نیست.

بر اساس این بیانیه، “بشار اسد هیچ نقشی در دوره انتقالی و در آینده سوریه ندارد.”

ائتلاف ملی سوریه همچنین قرار است در جلسات جاری، فهرست وزیران کابینه را که احمد طعمه نخست وزیر موقت پس از انتخاب در ماه سپتامبر ارائه کرده بود، تصویب کند.

به گفته فعالان، این بیانیه درباره گفتگوهای صلح ژنو در پی توافق روز یکشنبه برای تخفیف محاصره یکی از شهرهای تحت کنترل مخالفان در نزدیکی پایتخت سوریه صادر شده است که بر اساس آن انتقال غذا برای غیرنظامیان ساکن این شهر نخستین بار در هفته های گذشته امکان پذیر می شود.

این توافق آخرین مورد از توافقات در ماه های اخیر بین دولت اسد و گروه های مختلف شورشی سوریه در جریان مناقشه دو سال و نیمه در این کشور است.

این گروه تحت حمایت غرب پیشتر خواستار اقداماتی بر اساس از حسن نیت از سوی دولت اسد شده بود، از جمله لغو محاصره مناطق تحت کنترل شورشیان. معلوم نیست که آیا این توافق برای تخفیف محاصره قدسیه در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه از جمله این اقدامات است یا خیر، چرا که شورشیان یا مقامات سوریه درباره این توافقات اظهارنظر نکرده اند.

یک گروه فعال با عنوان گروه رسانه قدسیه این آتش بس را تایید کرده اما جزئیات کمی را از آن منتشر کرده است. این گروه در بیانیه دیگری که اوائل ماه جاری منتشر کرده بود گفته بود که در بازارهای محلی غذا یافت نمی شود و ساکنان فقیر محلات این شهرک گرسنه مانده اند.

رامی عبدالرحمان، عضو گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا گفته است که در پی این توافق غذا و آرد به این شهرک که از ماه اکتبر تحت محاصره بوده، وارد شده است. این گروه نظارتی از طریق شبکه ای از فعالان در منطقه، مناقشه سوریه را تحت نظر دارد.

تمام طرف های درگیر در جنگ داخلی سوریه شهرهایی را به محاصره در آورده اند تا جنگجویان طرف مقابل و شبکه های حمایت از آنها را تحت فشار بگذارند، اما در این میان بیش از همه مردم فقیری که برای خرید غذا در مضیقه هستند، همینطور افراد مسن، بیمار و یا کودکان آسیب می بینند.

در هفته های اخیر، بسیاری از میانجیگران در سوریه در تلاش بوده اند محاصره در چندین منطقه را کاهش دهند، اما توفیق چندانی به دست نیاورده اند.

جامعه بین الملل بر دولت سوریه فشار می آورد که اجازه دهد کمک های غذایی و دارویی به مناطق تحت محاصره برسد، به ویژه پس از آنکه امسال گزارش هایی مبنی بر گسترش کمبود غذا در بعضی شهرک های حومه دمشق منتشر شد.
به نظر می رسد غیرنظامیان هم برای پذیرش آتش بس بر شورشیان فشار وارد کرده اند.

در همین حال، درگیری برای کنترل یکی از پایگاه های کلیدی حفاظت از فرودگاه تحت کنترل دولت در شهر حلب در شمال سوریه شدت گرفته است.

این پایگاه موسوم به پایگاه تیپ ۸۰ ابتدا در ماه فوریه به کنترل شورشیان در آمد اما دولت سوریه دوباره هفته گذشته آنرا تصرف کرد. به گفته گروه نظارتی و نیز شبکه تلویزیونی لبنانی که از نزدیک تحولات سوریه را دنبال می کند، فعالان گفته اند این پایگاه جمعه شب دوباره در کنترل شورشیان قرار گرفت اما نیروهای وفادار به اسد باز هم روز یکشنبه آنرا تصرف کردند.

شورشیانی که در پایگاه تیپ ۸۰ می جنگند تحت هدایت گروه توحید اسلامی و دو گروه وابسته به القاعده یعنی جنبه النصره و نیز گروه امارت اسلامی شام و عراق قرار دارند.

فرودگاه بین المللی حلب که از یک سال پیش به علت درگیری ها بسته شده است یکی از اهداف اصلی شورشیان سوریه به شمار می رود.