حملات تروریستی در چین-خبرگزاری فرانسه

حملات تروریستی در چین-خبرگزاری فرانسه

بر اثر حمله تروریستی در منطقه خود مختار و مسلمان نشین سین کیانگ چین، ده ها تن کشته و زخمی شدند.

گروهی افراد مسلح به سلاح های به ایستگاه پلیس، ادارات دولتی و وسایل نقلیه حمله کردند و در این حمله ده ها غیرنظامی از دو نژاد «اویغو» و «وهان»کشته یا زخمی شدند.

این حملات تروریستی روز دوشنبه هزمان با عید فطر مسلمانان در پایان رماه رمضان انجام شده است.

تحقیقات پلیس چین نشان می دهد که این اتفاق یک حمله تروریستی از پیش برنامه ریزی شده، بوده است.

اگر چه این اتفاق روز دوشنبه رخ داده است، اما رسانه های محلی با تاخیر ۲۴ ساعته این حملات را گزارش کرده اند.

منطقه سین کیانگ در نزدیکی مرز چین با کشورهای تاجیکستان، پاکستان و افغانستان است واین منطقه در سال های اخیر شاهد حملات تروریستی متعددی بوده است. در این منطقه که پیش از این ترکستان چین و ترکستان شرقی نام داشته، جدایی طلبان و استقلال طلبانی زندگی می کنند که دولت چین همواره آن ها را مقصر اصلی حملات تروریستی می داند. این جدایی طلبان خواستار استقلال منطقه سین کیانگ هستند و می خواهند نام این منطقه را بار دیگر به «ترکستان شرقی» تغییر دهند.

چین طی چند ماه گذشته شاهد افزایش عملیات تروریستی و بمب گذاری در این کشور بوده است.

یکی دیگر از حملات ترویستی این منطقه که منجر به کشته شدن ۳۹ و مجروح شدن ۲۹ نفر شد، در ماه مه سال جاری در بازار محلی پایتخت سین کیانگ انجام شد.

ایستگاه راه آهن شهر کونمینگ چین نیز در سال گذشته (۲۰۱۳) شاهد حمله گروهی تروریست با چاقو به شهروندان این کشور بود که در نتیجه ۲۹ تن کشته و ۱۴۳ تن دیگر زخمی شدند.

دادگاه های منطقه خودمختار سین کیانگ چین اخیرا سه نفر از محکومین ۱۱ پرونده عملیات تروریستی در این کشور را به حبس ابد و ۲۹ نفر را به چهار تا ۱۵ سال زندان محکوم کرد.