تأکید عربستان سعودی بر اتخاذ «اقدامات پیشگیرانه لازم»… عاری بودن مصر از ویروس

یکی از کارگران بخش بهداشتی برای پیشگیری از ویروس «زیکا» در حال سم پاشی منطقه ای در حومه لیما پایتخت پرو که پشه ها در آن منتشر هستند – عکس از رویترز

یکی از کارگران بخش بهداشتی برای پیشگیری از ویروس «زیکا» در حال سم پاشی منطقه ای در حومه لیما پایتخت پرو که پشه ها در آن منتشر هستند – عکس از رویترز

پس از قوت گرفتن شک و تردید در مورد این که ویروس «زیکا» عامل افزایش نارسایی مادر زادی در نوزدان قاره آمریکای جنوبی است، سازمان بهداشت جهانی روز گذشته  ویروس «زیکا» را یک وضعیت فوق العاده جهانی اعلام کرد. مارگارت چان مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در ژنو به خبرنگاران گفت: «باید حرکت کنیم». وی توضیح داد نشست کارشناسان بین المللی بهداشت که کمیته اضطراری سازمان را تشکیل می دهند در مورد وجود رابط قوی میان عفونت در دوران بارداری به علت ابتلا به ویروس زیکا و میکروسفالی توافق کردند، هر چند این امر به صورت علمی ثابت نشده است.

چان برای مشخص کردن این که آیا برای این بیماری همه گیر « حالت اضطراری بهداشت عمومی در سطح بین المللی» در نظر گرفته شود، خواستار  تشکیل این جلسه پشت درهای بسته در سطح کارشناسان شده بود. «سازمان بهداشت جهانی» هفته گذشته هشدار داد که «زیکا» در دو قاره آمریکا «بیش از حد سریع» شیوع یافته است و انتظار می رود بیش از ۳ تا ۴ میلیون نفر طی سال ۲۰۱۶ به این ویروس مبتلا شده باشند.

اگر چه «زیکا»، که از طریق نیش پشه منتقل می شود، در حال حاضر در آمریکا منتشر شده است، اما کشورهای عربی در پیش بینی رسیدن ویروس به کشورهای خود ابراز نگرانی کردند.

مهندس خالد الفالح وزیر بهداشت عربستان سعودی تأکید کرد که این وزارت اقدامات پیش گیرانه و احتیاطی لازم برای مقابله با ویروس «زیکا» را در نظر گرفته است. وی در افتتاح فعالیت های آغاز هفته  بالا بردن آگاهی از سرطان در خلیج، در مقر وزارت بهداشت در ریاض، گفت: « امروز ما شاهد گسترش ویروسی هستیم  که نگرانی جهانی به وجود آورده است، البته این امر جدیدی نیست، اما گسترش آن در طول چند روز گذشته افزایش یافته است، و آن هم ویروس «زیکا» است. این هشدار جهانی مرا به یاد اهمیت پیشگیری از بیماری های عفونی می اندازد که مرز نمی شناسند، و برای این که کشورهای حوزه خلیج، توده جمعیتی واحدی را تشکیل می دهند که شهروندان آن به آسانی رفت و آمد می کنند، پیشگیری از بیماری های عفونی یک هدف کلیدی برای اقدام مشترک باقی می ماند».

وزرات بهداشت مصر نیز به نوبه خود اعلام کرد این کشور عاری از ویروس «زیکا» است. وزارت بهداشت مصر بر ضرورت مراجعه  به این وزارت در مورد اطلاعات و سؤالات بهداشتی رایج در مورد این بیماری تأکید کرد.

ویروس «زیکا» از طریق گزش پشه ای به نام «پشه  آئدس» منتقل می شود. علائم این بیماری شبیه آنفلونزا مانند افزایش درجه حرارت بدن و سر درد است، اما در زنان بادار ممکن است به نارسایی جنین و به دنیا آمدن کودکی با سر و جمجمه کوچک تر از حد معمول (میکروسفالی) منجر شود.