بعد از به توافق نرسیدن مذاکرات سه جانبه ترکیه، روسیه و ایران در خصوص ادلب، این استان از روز شنبه مورد هجوم حملات هوایی شدید روسیه قرار گرفت.
به گزارش الشرق الاوسط، این سه کشور در حل مشکل ادلب به تفاهم نرسیده و تهران و مسکو به ضرورت مبارزه با تروریسم تاکید کرده و خواستار بازگشت ادلب تحت حکومت نظام اسد شده‌اند.
این در حالی است که رجب طیب اردوغان نسبت به وقوع حملاتی خونین در این شهر هشدار داد. بنابراین در این راستا علیرغم به توافق نرسیدن این سه کشور در خصوص ادلب، تصمیم به همکاری مشترک میان آنها برای کاهش میزان خسارت‌های جانی شده است.
این طور که به نظر می‌رسد شمارش معکوس برای هجوم گسترده به استان ادلب شروع شده است؛ استانی که تنها مکان باقی مانده در سوریه است که گروه‌های مخالف و جهادی در آن مستقر هستند. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا نسبت به وقوع فاجعه‌ای هشدار داده است.
حملات هوایی روسیه منجر به کشته شدن سه کودک شده  همچنین باعث متواری شدن شهروندان زیادی از این شهر شده است.
خروج مردم از استان بیشتر از قسمت‏ های جنوب شرقی آن و درست در محل استقرار نظامیان حکومت اسد بوده است.
نیکولاس هیراس محقق موسسه علوم و امنیت آمریکا در این باره می‌گوید که روسیه با این حملات خود می‌خواهد به ترکیه بفهماند که برای جلوگیری از وقوع فاجعه‌ای هولناک در ادلب باید همیشه تابع او بوده و رضایت او را جلب کند.
ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای که روز شنبه صادر کرده گفته است که تعدادی از رهبران «هیئه تحریر الشام» و حزب اسلامی ترکستانی و کلاه سفیدها سناریویی تدارک دیده‌اند که منجر به اتهام حکومت سوریه به استفاده از گازهای سمی علیه مردم ادلب می‌شود.
در این میان و با درخواست اردوغان برای حمایت از شهروندان عادی، استفان دی میستورا روز جمعه در جلسه شورای امنیت بر ضرورت باز کردن دالان‌های داوطلبانه در همه جهت‌های شهر ادلب برای خروج شهروندان تاکید کرد.
وی قرار است هفته آینده مذاکراتی با نمایندگانی از ترکیه، ایران و روسیه در ژنو داشته باشد تا در آن بحران ادلب مورد بررسی قرار بگیرد.
از سویی دیگر دیده بان حقوق بشر در سوریه خبر از درگیری نیروهای امنیت کُرد و گشت ویژه حکومت اسد داده که منجر به کشته شدن ۲۰ تن از میان آنان شده است.
طبق آمار این سازمان ۱۳ تن از این کشته‌ شدگان متعلق به نیروهای امنیتی سوریه بوده و بقیه از اعضای نیروهای امنیت کُرد هستند.