کمیته مشترک سعودی-ترکی تحقیق در پرونده خاشقجی را آغاز کرد

استقبال بریتانیا از همکاری ترکیه و سعودی

واشنگتن: معاذ العمری
آنکارا: سعید عبدالرزاق

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بعد از تماسی که با ملک سلمان بن عبدالعزیز خادم حرمین شریفین داشت، در توئیتی تاکید کرد که وی اطلاعاتی در خصوص ناپدید شدن جمال خاشقجی ندارد.
به گزارش الشرق الاوسط، از سوی دیگر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، امروز سه‌شنبه به منظور گفتگو با مسئولان سعودی وارد ریاض شد.
پیش از این و همزمان با توئیت ترامپ، هیزر ناورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، بنا بر دستور ترامپ به ریاض سفر می‌کند.
وزیر امور خارجه سعودی و سفیر ریاض در واشنگتن از پمپئو استقبال کردند.
در این میان، کمیته تحقیق مشترک سعودی و ترکیه کار تحقیقاتی خود را در کنسولگری سعودی در استامبول شروع کرده تا در مورد پرونده ناپدید شدن جمال خاشقجی بعد از خارج شدن آن در ۲ اکتوبر از این کنسولگری تحقیق کنند.
روز گذشته ابتدا کمیته تحقیق سعودی به ساختمان کنسولگری رسید و پس از آن کمیته ترکیه به آن ملحق شد.
این کمیته بنا به درخواست سعودی و بعد از موافقت ترکیه تشکیل شد. بنابراین کمیته‌ای متشکل از ۱۱ نفر روز جمعه گذشته از سعودی به ترکیه رفتند و پس از دیدار با مسئولان ترکیه در آنکارا به استامبول سفر کردند.
در همین رابطه روز گذشته پس از دیداری که جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا با همتای خود جاویش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در لندن داشت، از تشکیل کمیته مشترک سعودی-ترکی برای بررسی ابهامات پرونده خاشقجی استقبال کرد.
از سوی دیگر پادشاهی عربی سعودی هرگونه تهدید و تلاش برای لطمه زدن به آن به وسیله تحریم‌های اقتصادی و استفاده از فشارهای سیاسی را محکوم کرد.
پادشاهی سعودی عنوان کرده است این اتفاقات به این کشور ضربه وارد نمی‌کند و مواضع ثابت و جایگاه عربی، اسلامی و جهانی آن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.
یک مسئول سعودی نیز تاکید کرد که پاسخ هر اقدامی را با اقدامی بزرگ‌تر خواهد داد چرا که اقتصاد سعودی نقشی موثر و فعال در اقتصاد جهانی دارد.
وی همچنین عنوان کرد سعودی و جایگاه پیشروی آن در جهان عرب و اسلام، در طول تاریخ نقشی مهم در راستای تحقق امنیت، ثبات و رفاه منطقه و جهان داشته است.
از سوی دیگر در مبارزه با افراط گرایی و تروریسم، تحکیم همکاری اقتصادی، تقویت صلح و ثبات منطقه و جهان، نیز نقش داشته است و همچنان با کشورهای دوست و برادر در راستای تحقق این اهداف با تکیه بر جایگاه ویژه خود به عنوان قبله مسلمانان، همکاری می‌کند.