آخرین تلاش‌های دی‌میستورا برای تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی در سوریه
لندن: ابراهیم حمیدی
مذاکرات روسیه و جهان غرب در خصوص تعیین جانشین برای دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، از میان چهار کاندیدا مطرح شده، در جریان است.
به گزارش الشرق الاوسط، دی میستورا اعلام کرد در پایان ماه نوامبر آینده از سمت خود به عنوان فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، استعفا می‌دهد.
بعد از انتشار خبر استعفای دی میستورا مذاکرات آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و ۵ عضو دائم شورای امنیت شروع شده و ۴ کاندیدا برای جانشینی دی میستورا تعیین شد.
اولین کاندیدا نیکلای ملادینوف فرستاده صلح سازمان ملل متحد در خاورمیانه از سال ۲۰۱۵ و وزیر خارجه اسبق بلغارستان است که روسیه به دلیل نزدیکی آن به آمریکا و بی‌طرف نبودنش آن را رد کرد.
سوریه نیز از مسکو درخواست کرد در خصوص آن احتیاط کند؛ چرا که او در زمان وزارت خود مواضعی ضد سوریه داشت.
کاندیدای دوم یاکوبیش فرستاده سازمان ملل در عراق و وزیر اسبق اسلواکی است. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که به دلیل نزدیکی وی به روسیه و همچنین ضرورت وجود فعلی آن در عراق به علت تشکیل دولت جدید، در خصوص آن نیز جانب احتیاط در نظر گرفته شده‌است.
کاندیدای سوم رمطان لعمامره وزیر خارجه الجزایر است. روسیه و برخی کشورهای عربی خواستار تعیین وی برای جانشینی دی میستورا شدند ولی برخی کشورهای غربی با این موضوع مخالفت کردند؛ آنها به سخنان وی در دسامبر ۲۰۱۶ در حاشیه کنفرانس صلح و امنیت آفریقا اشاره‌کردند که گفته‌بود: «چه اتفاقی در حلب افتاد؟ حکومت سوریه توانست دوباره ادلب را تحت کنترل خود در آورد. آنها آرزو داشتند تروریسم در حلب و دیگر مناطق پیروز شود، بعد از اینکه تروریسم در آنجا شکست خورد فکر می‌کنند که در الجزایر پیروز خواهدشد؛ کشوری که در استراتژی خاص خود اولین کشوری بود که بر تروریسم فائق آمد.»
کاندیدای چهارم گیر پیترسون سفیر نروژ در چین است که پیش از آن در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ نماینده نروژ در سازمان ملل بود. وی همچنین در سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ فرستاده سازمان ملل در جنوب لبنان بود.
به دلیل احتیاط‌هایی که کشورهای غربی و روسیه در خصوص دیگر نماینده‌ها داشتند پیترسون به عنوان یک انتخاب معتدل معرفی شد.
همزمان با این مذاکرات در خصوص تعیین جانشین برای دی میستورا، طی هفته‌های گذشته، علاء عبدالعزیز دیپلمات سابق مصر در سوریه، به عنوان مسئول دفتر دی میستورا در دمشق انتخاب شد.
دی میستورا نیز تمام سعی خود را می‌کند تا در هفته‌های باقی مانده کمیته تدوین قانون اساسی سوریه را به سرانجامی برساند و تا پایان ماه آینده جلسه‌ای برای آن تشکیل دهد.
در همین راستا، وی چهارشنبه آینده سفری به دمشق خواهد داشت تا با ولید المعلم وزیر خارجه سوریه دیداری داشته باشد که هدف از آن سنجیدن میزان تغییر شرط‌هایی است که دولت سوریه برای تشکیل کمیته وضع کرده بود که از جمله آنها به دست آوردن دو سوم کمیته و تصدی ریاست آن است.
از سوی دیگر، کشورهای نشست آستانه فهرست معارضین که متشکل از ۵۰ کاندیدا است را تایید کردند اما فهرست ۵۰ نفره دی میستورا که برای کاندیداهای جامعه مدنی تقدیم کرده‌ بود از جانب این سه کشور تایید نشد.
سفر دی میستورا آخرین تلاش او برای تشکیل کمیته به سرپرستی سازمان ملل است و اگر در این زمینه شکست بخورد دو راه در مقابل او قرار دارد.
 اول اینکه در تشکیل کمیته براساس روند آستانه و بیانیه کنفرانس مذاکرات ملی در سوچی، اعلام ناکامی کرده و این ماموریت را به کسی که جانشین وی می‌شود واگذار کند.
که در این صورت احتمال می‌رود، روسیه با تمرکز بر روند سوچی و اجرای دوره دیگری از کنفرانس مذاکرات ملی در دمشق، بدون حضور سازمان ملل در خصوص کمیته اقدام کند؛ که در این صورت اصلاحات قانونی در راستای روش‌های پارلمان سوریه شکل خواهدگرفت.
دوم اینکه دی میستورا بعد از اینکه از فهرست دولت، معارضان و جامعه مدنی نمایندگانی را انتخاب کند به جلسه تشکیل کمیته در ژنو دعوت می‌شود و این به این معنی است که تنش‌ها بالا گرفته و قبل از کناره گرفتن، وی توپ را در زمین بقیه می‌اندازد.