الفالح: سعودی محافظ بازار نفت در برابر ضربه‌ها است

کویت: وائل مهدی

بعد از اینکه روز گذشته در «کنفرانس انرژی هند» در رد تحریم‌های احتمالی علیه سعودی، ریاض به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان عنوان شد، قیمت نفت افزایش یافت.
به گزارش الشرق الاوسط، اما بعد از سخنان خالد الفالح وزیر نیروی سعودی در خصوص اطمینان دادن به جهان از اینکه سعودی در زمینه نیرو شریک مطمئن جهان است و همچنان پایبند تامین نیازهای آن است، قیمت نفت دوباره کاهش یافت.
روز گذشته خبرهایی در خصوص احتمال بالارفتن قیمت نفت با اتخاذ هرگونه اقدامی از جانب سعودی به گوش می‌رسید ولی الفالح به همه آنها پایان داد.
علیرغم صدور بیانیه‌ای که در آن اشاره شده بود سعودی پاسخ هر اقدامی را با اقدامی بزرگ‌تر می‌دهد و اقتصاد آن متاثر از اقتصاد جهان است، اما بنابر گفته‌های الفالح، سعودی در زمینه نیرو شریک دنیا است و همچنان پایبند تامین نیازهای آن است.
بیانیه رسمی سعودی اشاره خاصی به نیرو و یا نفت نداشت و فقط اشاره به تاثیر پذیرفتن اقتصاد جهان از اقتصاد سعودی داشت؛ چرا که این کشور نقش مهمی در زمینه تجارت و سرمایه گذاری جهانی ایفا می‌کند به خصوص که پروژه هایی عظیم دارد که نیازمند سرمایه های میلیاردی هستند.
برخلاف نگرانی‌های موجود، الفالح روز گذشته در «کنفرانس انرژی هند» اعلام کرد که سعودی بزرگ‌ترین منبع صادرات نفت جهان است و انتظار می‌رود میزان نفت تولیدی آن در ماه آینده از میزان کنونی آن که ۱۰٫۷ میلیون بشکه در روز است، بیشتر شود.
وی همچنین عنوان کرد سعودی پایبند به تامین درخواست های در حال افزایش نفت هند است.
وی با اشاره به اینکه عوامل زیادی در قیمت جهانی نفت دخیل است تاکید کرد سعودی و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت به اقدامات خود برای حمایت از بازار در برابر آسیب‌های قیمت نفت خام ادامه می‌دهند.
وی گفت: در سایه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و افت تولید ونزوئلا، در بازار نفت نیازمند محافظ و نگهبان هستیم که سعودی تا حد زیادی نقش این محافظ را بازی می‌کند.
وزیر انرژی سعودی گفت: کشور ما می‌تواند ۱۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند و با تولید فعلی ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز، حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید شناور دارد.
بنابر گفته منابعی آگاه قرار است «آرامکو» ۴ میلیون بشکه نفت اضافه در نوامبر آینده به هند بدهد.
هند که سومین کشور بزرگ واردکننده نفت در جهان است، با بالارفتن قیمت نفت و کاهش ارزش ارز داخلی با مشکل مواجه شده است.
از سوی دیگر نرخ بنزین و گازوئیل در این کشور بسیار بالا است به طوری که این کشور مجبور شده مالیات سوخت را کاهش دهد تا فشار بر مصرف کننده کمتر شود.