۶ تظاهرکننده کشته شدند

بصره آتش زدن ساختمان استانداری

 اعزام نماینده مرجعیت برای بررسی اوضاع

تظاهرات‌ اهالی استان بصره عراق در اعتراض به فساد مقام‌های دولتی و ضعف خدمات عمومی که از دو ماه پیش آغاز شده مجددا از دیروز تشدید شد و معترضان در واکنش به کشته و زخمی شدن شماری از تظاهر‌کنندگان، ساختمان استانداری را به آتش کشیدند.

به گزارش الشرق الاوسط، اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی در بخش آب و برق، بیکاری و فساد، چند ماهی است که در استان بصره آغاز شده و ادامه دارد اما اخیرا، کمبود آب شرب و بیمار شدن ساکنان این استان، موجب شده تا بر شدت و خشونت اعترا‌ض‌ها افزوده شود.

منابع خبری همچنین از کشته شدن ۶ شهروند این کشور و زخمی شدن بیش از ۳۰ تن دیگر در درگیری‌های بصره خبر دادند.

روز سه‌شنبه صدها عراقی خشمگین که در مراسم تشییع جنازه یاسر مکی، یک تظاهرکننده کشته‌شده و از نیروهای سابق الحشد الشعبی، شرکت کرده بودند با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

اعضای خانواده معترض کشته شده روز سه‌شنبه در تشییع جنازه‌اش گفتند که او در جریان اعتراضات هدف گلوله قرار گرفته است.

تظاهرکنندگان پیش از آنکه با گاز اشک‌آور نیروهای پلیس پراکنده شوند، پیکر این جان‌باخته را از خیابان‌های بصره تا ساختمان‌های دولتی تشییع کردند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در جریان اعتراضات برخی غیرنظامیان مسلح اقدام به شلیک تیر هوایی کرده‌اند.

در شهرستان الزبیر نیز که تظاهرات از دو ماه پیش در آن متوقف نشده است، نیروهای امنیتی علیه اعتراض‌کنندگان به خشونت متوسل شدند و آن‌ها را مجبور به خاتمه دادن به تظاهرات کردند.

از سوی دیگر در پی انفجار یک بمب در بصره شماری از نیروهای امنیتی عراق از جمله یک افسر بلندپایه زخمی شد.

تشدید اعتراض‌های در بصره، موجب شده که اکنون در سراسر این شهر، حکومت نظامی اعلام شود.

به دنبال تشدید درگیری‌ها در بصره کابینه حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، سه شنبه نشستی اضطراری برای بررسی این اعتراضات و کشته شدن معترضان برگزار کرد.

وزارت کشور عراق نیز با صدور اطلاعیه ای از آغاز تحقیق درباره حوادث دیروز  بصره به دستور حیدر العبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق خبر داد و تاکید کرد که شلیک گلوله به تظاهرکنندگان غیرقابل قبول است.

این در حالی است که احمد الصافی نماینده آیت الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق برای حل بحران آلودگی آب آشامیدنی در شهر بصره به سر می برد.

 الصافی به رسانه ها گفته بود که در حال تدارک طرحی فوری برای حل بحران و نیز بررسی راه‌حل‌های میان مدت و بلند مدت برای آن است.

در همین باره کاظم السهلانی از فعالان اجتماعی و از برگزارکنندگان تظاهرات بصره به «الشرق الاوسط» می گوید: تظاهرات روز دوشنبه و سه شنبه برگزار شد و گروهی که ما آنها را «حامیان مفسدان» می نامیم اقدام به سرکوب تظاهرکنندگان کردند. آنها مکی یاسر الکعبی که سابقه حضور در جنگ علیه داعش را داشت به ضرب گلوله کشتند. وقتی برای تشییع او آمدیم دوباره سر و کله آنها پیدا و اقدام به پرتاب گاز اشک آور کردند.

او همچنین درباره نتایج سفر نماینده علی سیستانی به بصره نیز معتقد است: متاسفانه خروجی ملموسی تاکنون نداشته است. مشکل این جاست که الصافی به دیدار مسئولان رفت اما نظر مردم را نشنید.

السهلانی درباره همزمانی تظاهرات با تحولات پارلمانی این کشور می گوید: آب های آلوده کاری به فراکسیون اکثریت ندارند. ما هر روز در حال تنفس مرگ هستیم و وقتی برای دعوای خروس ها در بغداد نداریم. وضعیت ما برایشان مهم نیست و ما به مطالبه گری ادامه می دهیم.

منابع محلی می‌گویند، نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان از شلیک هوایی و گاز اشک آور استفاده کردند.

در همین راستا نهادهای حقوق بشری خواستار تحقیق فوری درخصوص کشته شدن تظاهرکننده اهل بصره شدند که در جریان تظاهرات توسط نیروهای امنیتی کشته شد.

مهدی التمیمی، مدیر دفتر وزارت حقوق بشر عراق در استان بصره نیز خواستار تحقیق فوری درخصوص کشته شدن این تظاهرکننده شد که در معرض شوکر الکترونیکی قرار گرفته بود.

تداوم وضعیت موجود موجب شد تا مقامات سیاسی از ائتلاف‌های مختلف به ناآرامی‌های بصره واکنش نشان دهند.

شهر بصره در جنوب عراق به عنوان قطب نفتی این کشور شناخته می‌شود.