سئوال‌هایی درباره امکان دیدار رو در رویی رئیس جمهوری ایران و همتای امریکایی‌اش

نیویورک: علی بردی
نماینده امریکا در سازمان ملل نیکی هیلی دیروز اعلام کرد، رئیس جمهوری دونالد ترامپ ریاست نشست مهم شورای امنیت در باره ایران را به عهده خواهد داشت که در تاریخ ۲۶ سپتامبر جاری در حاشیه هفتاد و سومین نشست رهبران کشورهای جهان در سازمان ملل برگزار می‌شود.
با آغاز ریاست امریکا بر شورای امنیت در ماه سپتامبر جاری، هیلی نشستی با دیگر اعضا برای بررسی برنامه‌های این ماه برگزار کرد. الشرق الاوسط با خبر شده هیلی به همتایانش خبر داده که «رئیس ترامپ ریاست نشست ویژه ایران را که ساعت ۱۰ صبح روز ۲۶ برگزار می‌شود، به عهده می‌گیرد».
برخی دیپلمات‌ها به نقل از او گفتند «نشست علنی خواهد بود» و وعده داده که به زودی جزئیات بیشتری درباره این نشست پیشنهادی ارائه خواهد داد.
دیپلمات‌ بلند پایه‌ای در شورا به الشرق الاوسط گفت، «نماینده امریکا به هیچ جلسه دیگری که ترامپ ریاستش را به عهده خواهد داشت، اشاره‌ای نکرد» و اضافه کرد که «رئیس جمهوری ایران می‌تواند در این نشست که به ریاست ترامپ برگزار می‌شود شرکت کند، چرا که ایران موضوع جلسه است» و اضافه کرد« این جزئیات تاکنون به بحث گذاشته نشده است».
دیپلمات دیگری نیز گفت،«بسیار جالب توجه است که روحانی در نشست شورای امنیت شرکت کند که ریاست آن را ترامپ به عهده دارد» و تأکید کرد «هیلی درپاسخ به پرسش هم‌تایانش گفته، ایالات متحده در این مقطع زمانی به دنبال صدور هیچ قطعنامه یا بیانیه‌ای در شورای امنیت در باره این پرونده نیست».
بررسی‌ها الشرق الاوسط در باره جزئیات نشست هیلی با دیگر اعضای شورای امنیت نشان می‌دهد، هیئت امریکایی بیانیه‌ مختصری صادر کرده. در این بیانیه آمده« در نشست شورای امنیت در باره برنامه ماه سپتامبر شورا، هیلی اعلام کرد که رئیس جمهوری ترامپ در نظر دارد در مدت حضورش در نیویورک در اواخر ماه سپتامبر، میزبان نشست مهمی در سطح رهبران کشورها و دولت‌ها درباره تهدیدهای جهانی باشد و ریاست جلسه شورای امنیت در باره موضوع منطقه‌ای بسیار مهمی را به عهده بگیرد». بیانیه وعده داده جزئیات بیشتری در نشست خبری آینده نماینده امریکا ارائه ‌شود.
پیش از از این رئیس جمهوری امریکا گفته بود، احساس می‌کند ایران « در زمانی بسیار نزدیک با ما گفت‌وگو خواهد کرد» و انتقاداتش را به توافق هسته‌ای تکرار کرد که «این اتفاق بسیار بد و یک‌جانبه است». ترامپ درباره این دیدار گفته« برای کشورها و ما و آنها و همه جهان خوب خواهد بود و بدون هیچ شرطی اگر بخواهند با هم دیدار کنیم، با آنها دیدار خواهم کرد» اما او ادامه داد او خیلی مطمئن نیست آنها« هنوز آماده باشند».
در آستانه بازگشت دوباره تحریم‌ها علیه ایران و اجرای آنها، ترامپ تهدید کرده تنبیه شدیدی در انتظار کسانی است که با ایران معامله تجاری کند. او در توئیتی نوشت« ایالات متحده با هرکشوری که با ایران داد و ستد کند، معامله نخواهد کرد… به دنبال صلح جهانی هستم نه کمتر از آن». و اضافه کرد این تحریم‌ها «سخت‌ترین خواهد بود و در ماه نوامبر بیشتر خواهند شد».
همچنین وزیر خارجه امریکا مایک پمپئو شرط‌هایی برای انجام هر دیدار میان ترامپ و رهبران ایران تعیین کرد و گفت:« پیش از این گفتیم رئیس جمهوری می‌خواهد برای حل مشکلات با آنها دیدار کند». وی اضافه کرد:« اگر ایرانی‌ها تعهد خود به انجام تغییرات اساسی در رفتارشان با مردم‌شان و پایان دادن به رفتار خبیث‌شان نشان دادند، می‌توان به این توافق رسید که برای دستیابی به توافق اتمی دیگری گفت‌وگو کنیم که واقعا مانع گسترش سلاح اتمی باشد. در این حالت رئیس جمهوری آماده گفت‌وگو با آنهاست».
هیلی چندی پیش هشدار داد که ایران استعداد دارد کره شمالی جدیدی بشود اگر جهان برای جلوگیری از آن اقدام نکند. او گفت، توافق هسته‌ای که دولت رئیس جمهوری سابق باراک اوباما با ایران امضا کرد و دولت ترامپ از آن خارج شد، پر از مشکل بود. او اظهار کرد، تهران نمونه بخشی از تهدید بزرگ جهانی است که دولت ترامپ برای جلوگیری از گسترش اسلحه اتمی، در برابرش می‌ایستد. هیلی اضافه کرد، ایران مانند کره شمالی چنانچه به سلاح اتمی دست پیدا کند دیگر کسی نمی‌تواند جلودارش باشد. او گفت:« آنها می‌گویند برنامه موشک‌های بالستیک‌شان را متوقف نمی‌کنند و دست از فروش اسلحه برنمی‌دارند و همچنان از تروریسم حمایت می‌کنند». او اضافه کرد:« من به ایران همانند کره شمالی آینده نگاه می‌کنم، اگر به کارهای ناپسندشان ادامه دادند و کسی آنها را بازخواست نکرد، روزی می‌رسد که درباره ایرانی صحبت می‌کنیم که انگار درباره کره شمالی سخن می‌گوییم».