افسران امنیتی عراق در تیررس داعش

وزارت خارجه عراق در نامه ای محرمانه، نسبت به افشای اطلاعات نیروهای سازمان امنیتی توسط گروهک تروریستی داعش هشدار داد.
به گزارش الشرق الاوسط، این نامه که در ۹ سپتامبر از سوی آژانس اطلاعات و تحقیقات وزارت خارجه عراق برای سازمان اطلاعات عراق صادر شد از «اطلاعاتی درباره اقدام گروهک‌های تروریستی داعش نسبت به تشکیل سازمانی در عراق خبر داد که به شکلی قدرتمند در همه جای عراق به دور از ایالات تروریستی و در راستای آنها فعالیت می‌کند».
در این نامه همچنین آمده است «کار سازمان جدید داعش، امنیتی و اطلاعاتی خواهد بود به طوری که این گروهک عناصری غیرمشکوک که قبلا سابقه جرم نداشته‌اند و در زمینه کامپیوتر و یا روزنامه نگاری مهارت دارند را دعوت به همکاری با این سازمان کرد تا اطلاعات درجه داران نیروهای امنیتی با رتبه سرهنگ به بالا و خانواده‌های آنها را جمع آوری کنند».
وزارت کشور عراق مضمون این نامه را که دیروز فاش شد و در اختیار برخی از پایگاه‌های اخباری قرار گرفت، رد نکرد.
هشام الهاشمی کارشناس امور گروه‌های مسلح در گفتگو با الشرق الأوسط، با تاکید بر اینکه داعش کماکان برای عراق خطر دارد، افزود: آنچه در نامه آمده اهمیتی ندارد.
او گفت «این نامه یک یادداشت اطلاعاتی است و ضرورتا اینطور نیست که مضمون آن به قدری دقیق باشد که سرویس‌های امنیتی ملزم به اقدام فوری در خصوص آن شوند».
وی افزود «این نوع پیام‌ها در سازمان‌های اطلاعاتی تحت عنوان اطلاعات پراکنده‌ای است که نیازمند دقت و پیگیری است تا به مرحله اقدام برسند و از آنجا به مقامات بالادست ارجاع داده می‌شود تا در خصوص آن تصمیم گیری کنند».
الهاشمی معتقد است «این نامه عبارت از اطلاعاتی است که از یکی از منابع اطلاعاتی کسب شده. طبیعت کار اطلاعات این است که از هیچ اطلاعاتی هرچند اندک غفلت نکند».
وی در خصوص ارتباط انتشار همزمان این نامه با مرگ سه درجه دار امنیتی در یک هفته گفت «درست است که مرگ چهار درجه دار همه در یک هفته اتفاق افتاد ولی این همزمانی کاملا اتفاقی بود و آنها در اثر بیماری و یا تصادف فوت کردند».
از سوی دیگر حسین علاوی کارشناس امور امنیتی نیز همزمانی مرگ افسران و انتشار نامه را کاملا اتفاقی دانست و به الشرق الأوسط گفت «گروهک‌های داعش که در صحرا و مناطق دور پنهان شده اند هنوز منشاء خطر هستند و در ماه‌های اخیر حملاتی داشته‌اند ولی بعید می‌دانم که توانایی رویاروئی با نیروهای امنیتی و خصوصا درجه داران را داشته باشند».
وی همچنین گفت «سازمان‌های اطلاعاتی، آگاهی‌های کافی را در زمینه روش‌های دفاع شخصی به همه کارمندان خود می‌دهند و این روشی است که در سیستم مبارزه با تروریسم به کار گرفته می‌شود».