اتحادیه عرب در حال کار بر روی تمبر پستی مشترک برای کشورهای عربی است

قاهره: عبدالفتاح فرج

حسام زکی دستیار دبیرکل اتحادیه کشورهای عرب اعلام کرد که این اتحادیه در حال آماده کردن یک تمبر پستی مشترک است که در سال ۲۰۱۹ صادر می‌شود و شعار آن «قدس پایتخت فلسطین» است.
به گزارش الشرق الاوسط، وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در اتحادیه عرب در قاهره عنوان کرد که اتحادیه در سال ۲۰۱۸ در دو بخش اقتصادی و اجتماعی خصوصاً روی پرونده‌های منطقه آزاد تجاری بزرگ عربی و تروریسم سخت کار کرد.
در واقع تصمیم برای تمبر پستی مشترک در خصوص قدس از جمله تصمیمات اتحادیه عرب برای ایستادگی در کنار فلسطین و تأکید بر عربی بودن قدس بعد از تصمیم آمریکا برای نقل سفارت خود در تل‌آویو به قدس اشغالی در مارس گذشته‌است.
در این راستا اتحادیه عرب در همان سال قدس را پایتخت دائمی و سال ۲۰۱۹ میراث فرهنگی عربی اعلام کرد. بسیاری از سیاستمداران این اقدام را یکی از شکل‌های مقابله فکری و معنوی و مقاومت مسالمت‌آمیز علیه اشغال اسرائیل دانستند.
در اکتوبر گذشته نیز شورای وزرای محیط زیست کشورهای عربی قدس را به عنوان پایتخت محیط زیست کشورهای عربی برای سال ۲۰۱۹ برگزید.
سازمان ملی پست مصر با همکاری دبیرخانه اتحادیه عرب نیز در ژانویه در شهر اقصر (جنوب مصر) و در سایه جشن این شهر به دلیل انتخاب آن به عنوان پایتخت فرهنگ عربی، میزبان نمایشگاهی برای تمبرهای عربی و نوآوری در زمینه چاپ با حضور ۱۴ نماینده از کشورهای عربی و بیش از ۴۰ شرکت کننده بود.
گفتنی است مهندس عمرو طلعت وزیر ارتباطات مصر در دوره ۳۵ کمیته دائمی پست در اسکندریه در ژوئیه گذشته عنوان کرد که پست مصر سعی در ایجاد ائتلافی برای پست کشورهای عربی دارد تا حلقه ارتباطی سازمان‌های پست کشورهای عربی و ائتلاف‌های پستی جهان باشد.
وی اشاره کرد سیستم پست کشورهای عربی در مدت اخیر پیشرفت چشمگیری داشت و موفق به اثبات توانایی‌هایی خود در میان نهادهای بین‌المللی دیگر شد.