ایاد مدنی به «الشرق الأوسط»: اقدامات اخیر «حزب الله» آن را از جمله مزدوران قرار داد

مولود جاویش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در نشست مقدماتی وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول – عکس از گیتی

مولود جاویش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در نشست مقدماتی وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول – عکس از گیتی

روز گذشته نشست مقدماتی وزیران خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی در شهر استانبول ترکیه آغاز شد. نشست سران این اجلاس قرار است طی دو روز آینده برگزار شود و پیش نویس بیانیه پایانی «آتشینی» در روز میز آن خواهد بود که دخالت های ایران در کشورهای عربی راهدف قرار می دهد و از تهران دعوت می کند از اعمال خود دست بکشد.

وزیران خارجه کشورهای شرکت کننده بررسی پیش نویس پایانی بیانیه را پیش از به رأی گذاشتن آن را آغاز کردند و انتظار می رود به علت حضور ایران در جلسات بحث داغی صورت بگیرد زیرا مداخلات ایران در امور کشورهای عربی به عنوان بندی کلیدی در پیش نویس بیانیه قرار داده شده است. برخی منابع ترکیه ای به «الشرق الأوسط» گفتند آنکارا به منظور نزدیک کردن دیدگاه ها و دادن بیانیه ای واحد، با تمامی طرف های مرتبط با این موضوع تماس هایی گرفت. پیش نویس بیانیه از ایران می خواهد در امور داخلی کشورهای همسایه دخالت نکند و به تمامیت ارضی و استقلال آن ها احترام بگذارد و اختلافات را از طریق راه های مسالمت آمیز حل و فصل کند.

اما در پرونده های دیگر، پیش نویس بیانیه پایانی بر ضرورت حل و فصل سیاسی دو بحران سوریه و یمن تأکید می کند، و همچنین از ائتلاف نظامی اسلامی که عربستان سعودی آن را برای مبارزه با تروریسم تشکیل داد حمایت می کند و از همه کشورهای عضو می خواهد به آن بپیوندند.

از سوی دیگر، ایاد مدنی دبیرکل سازمان همکاری اسلامی به «الشرق الأوسط» گفت: «نشست های مقدماتی ده پرونده اصلی و مهم را بررسی کرد و بر اهمیت وجود دیدگاهی درباره ماهیت «حزب الله» تأکید کرد. مدنی توضیح داد، حضور «حزب الله» در سوریه فعالیت این حزب را نه تنها به گروهی «شبه نظامی»، بلکه به مجموعه ای از مزدوران تبدیل کرد که برای ایستادن با یک طرف در قبال دیگری، خود را اجاره می دهند.