شورای امنیت؛ از اصرار فرانسه و بریتانیا بر تعهد به برجام تا اتهام چین به اتهام دخالت در انتخابات آمریکا

نشست شورای امنیت سازمان ملل در حالی روز چهارشنبه ۲۶ سپتامبر (چهارم مهر) در واشنگتن با موضوع جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با تاکید بر ایران برگزار شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بر لزوم اجرای تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تاکید کرد، اما امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و ترزا مِی، نخست وزیر بریتانیا خواستار تداوم تعهد کشورهای امضاءکننده توافق اتمی به آن شدند.
به گزارش الشرق الاوسط، جلسه روز چهارشنبۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد به ریاست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و با شرکت رهبران کشورهای اروپایی و وزرای امور خارجه روسیه و چین برگزار شد.
دونالد ترامپ در ابتدای جلسه دستور کار این نشست را حفظ صلح و امنیت و منع به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی اعلام کرد.
به گفته وی با توجه به اینکه ملت‌های مختلف دنیا به خطرناک بودن این سلاح‌ها پی برده‌اند، اکنون بسیاری از کشورهای عضو بر این موضوع متمرکز شده‌اند.
وی همچنین ایالات متحده را پیشتاز مبارزه با جنگ‌های شیمیایی از زمان جنگ جهانی اول خواند.
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه از بریتانیا و فرانسه در زمینه مبارزه با استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه طی ماه‌های گذشته تقدیر کرد.
وی در ادامه به موضوع ایران پرداخت و گفت: «حکومت ایران به صدور خشونت و هرج و مرج دست زده و به طور پنهانی برنامه هایی را پیش می برد تا بتواند از سلاح شیمیایی استفاده و آن را به سراسر خاورمیانه صادر کند.»
و در ادامه افزود: «به همین دلیل من اوائل امسال خروج آمریکا از توافق هسته ای را اعلام کردم.»
دونالد ترامپ بار دیگر توافق اتمی ایران را یک «توافق بسیار بد و یکطرفه» خواند که به گفته وی به حکومت ایران کمک کرد تا با پول به دست آمده و منابع مالی حاصل از آن، بر تهاجم خود در منطقه و همچنین گسترش تروریسم بیفزاید.
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه تاکید کرد که «همه تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران از ۱۳ آبان اعمال خواهد شد و بعد از آن با قدرت بیشتری و سخت‌تر از هر زمانی اجرا خواهد شد.»
وی افزود: «هر شخص یا موسسه‌ای که با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراهی نکند با پیامدهای وخیمی روبرو خواهد شد.»
به نظر می‌رسد اشاره دونالد ترامپ به اروپا، چین و روسیه باشد که همچنان در برجام باقی مانده‌اند.
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه از ایران و روسیه و سوریه تشکر کرد که به دنبال درخواست وی، حملات خود به ادلب را کاهش دادند و همچنین از دولت ترکیه که برای خویشتنداری در انجام این حملات کمک کرد نیز قدردانی کرد و از آمادگی آمریکا برای حل این موضوع خبر داد.
دونالد ترامپ در ادامه به تلاش چین برای دخالت در انتخابات میان دوره‌ای امریکا اشاره کرد و گفت: «چین نمی خواهد من یا دولت من در انتخابات میان دوره‌ای برنده شوم و به همین دلیل قصد دخالت در این زمینه را دارد.»

در ادامه این نشست امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت: «گسترش سلاح‌های تخریب جمعی، بدون تردید امنیت و صلح جهان را تهدید می‌کند و نخستین مثالی که به ذهن من می‌رسد، موضوع برنامه هسته‌ای ایران و نیز استفاده از سلاح شیمیایی توسط سوریه است.»
به گفته وی «قوانین موجود در این زمینه، حاصل فاجعه‌های گذشته است و فقط با روش چند جانبه‌گرائی درباره امنیت به دست آمده است.»
وی افزود: «درباره ایران نیز، قطعنامه ۲۲۳۱ ، وحدت نظر ما را نشان داد. همه ما خواستار منع دست‌یافتن ایران به سلاح اتمی هستیم. تهران بر تعهدات خود در این زمینه عمل می‌کند. مواد این قطعنامه برای همه اعضای این شورا اجباری است و نه فقط برای فرانسه، انگلستان و آلمان.»
وی در ادامه با اشاره به سخنان ترامپ در زمینه ایران گفت: «ما درباره ایران از سال ۲۰۱۵ و امضای توافق اتمی با این کشور همصدا هستیم اما از آن زمان تاکنون امضاکنندگان توافق هسته‌ای دچار اختلاف شدند.»
به گفته وی هدف مشترک امضا کنندگان این توافق جلوگیری از ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است.
ماکرون تاکید کرد: «برجام یک توافق کامل نیست اما کارکرد واقعی دارد.»
رئیس جمهوری فرانسه افزود: «باید همه مفاد برجام توسط همه امضا کنندگان رعایت شود. اما ما باید از این چارچوب هم فراتر برویم.»
وی گفت: «من با اهداف رئیس جمهوری امریکا در زمینه مبارزه با به کار گیری سلاح‌های هسته‌ای موافقم و باید با هم یک استراتژی بلند مدت در این زمینه داشته باشیم، نه اینکه فقط با سیاست محدودیت و تحریم پیش برویم.»
رئیس جمهوری فرانسه افزود: «به همین دلیل در استراتژی بلند مدت ما باید دوره پس از سال ۲۰۲۵ و پایان برجام هم در نظر گرفته شود. همه این مولفه ها باید جزو یک استراتژی بین المللی در نظر گرفته شود.»
امانوئل ماکرون تاکید کرد: «ایران هرگز نباید به سلاح اتمی دست یابد و ما درباره این موضوع اتحاد نظر داریم.»
وی در ادامه درباره سوریه و استفاده از سلاح شیمیایی در این کشور نیز گفت که کمک به برنامه موشکی بالستیک گروه حزب الله و حوثی های یمن تحولی نگران کننده است.

همچنین در این جلسه ترزا می، نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که توافق اتمی ایران «بهترین ابزار در جهت جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای است.»
وی در ادامه تاکید کرد که کشورهای امضاء کننده این توافق نیز «باید تا زمانی که ایران بر پای‌بندی خود در این زمینه تاکید می‌کند، به توافقنامه وین پایبند باشند.»