جان اف لودریان وزیر خارجۀ فرانسه روز پنجشنبۀ گذشته از خروج نظامی این کشور از سوریه بعد از رسیدن به راه‌حل سیاسی در آن خبر داد.
به گزارش الشرق الاوسط، لودریان به شبکه سی‌نیوز تأکید کرد: که ما در عراق حضور داریم و در کنار آمریکا در سوریه نیز حضور کافی داریم.
لودریان ادامه داد: مطمئناً بعد از رسیدن به راه‌حل سیاسی از سوریه خارج می‌شویم.
وی همچنین از تغییر موضع دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص خروج از سوریه استقبال کرد؛ چرا که ترامپ قبلاً اعلام خروج فوری کرده بود اما بعداً تاکید کرد این خروج هم‌سو با شرایط خواهد بود.
وی افزود: امروز ترامپ اعلام می‌کند که خروج به صورت کندتر خواهد بود که این وضعیت ترجیحاً در نتیجۀ فشارهای مختلف و از جمله فشار فرانسه روی او است. وی با امانوئل ماکرون بارها صحبت کرد و به نظر می‌رسد موضع خود را به طور مثبت تغییر می‌دهد.
در واقع کم‌تر پیش می‌آید که مقامات فرانسوی به حضور خود در سوریه اعتراف کنند.
گفتنی است پاریس ۱۲۰۰ سرباز در چارچوب ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه دارد. اما فرانسه نابود کردن داعش بدون وجود آمریکا که ۹۰ درصد عملیات هوایی علیه داعش را بر عهده داشت را سخت می‌داند.
لودریان همچنین بر ضرورت ایجاد بستر امنیت برای کُردهای هم‌پیمان خود تأکید کرد که بعد از خروج آمریکا در معرض خطر قرار می‌گیرند.
در واقع فرانسه از بازگشت جهادی‌های اروپایی و به خصوص فرانسوی که در زندان‌های کُردها در شمال شرق سوریه هستند واهمه دارد و خواهان محاکمۀ هرچه سریع‌تر آنها است.
کّردهای سوریه نیز تأکید کردند در صورت حملۀ ترکیه نمی‌توانند توانایی خود را برای نگه داشتن این جهادی‌ها و محاکمۀ آنها تضمین کند.
از سوی دیگر احتمال زیادی وجود دارد که در صورت خروج آمریکا، دمشق مجدداً مناطق کُردها را تحت کنترل خود در آورد.
لودریان در این باره عنوان کرد: همچنان در شمال شرق سوریه در حالت جتنگ هستیم و اگر ترامپ اعلام خروج تدریجی نیروهای آمریکایی را بکند ضروری است که راه‌حل هایی مطمئن برای محاکمه آنها بررسی شود.