سعودی: ایران تروریسم را گسترش می دهد

ریاض: عبدالهادی حبتور
عدن: الشرق الاوسط

رژه نظامی روز پنجشنبه (۱۰ ژانویه-۲۰ دی) ارتش یمن در پایگاه نظامی العند (۵۰ کیلومتری شمال عدن) مورد حمله پهپادی شبه نظامیان حوثی قرار گرفت.
به گزارش الشرق الاوسط، شماری از فرماندهان ارتش همچون عبد الله النخعی رییس ستاد مشترک ارتش در این مراسم حضور داشتند.
منابع میدانی روز پنجشنبه به الشرق الاوسط گفتند این حمله با پهپاد بمبگذاری شده که احتمالا ایرانی بوده انجام شده است.
منابع پزشکی در عدن به «الشرق الاوسط» گفتند «چهار نظامی در این حمله کشته و ۲۰ نفر از جمله شماری از فرماندهان نظامی زخمی شدند. جراحت های برخی فرماندهان ارتش از جمله رییس و معاون رییس ستاد مشترک ارتش و فرمانده منطقه نظامی چهارم جزئی است.»
در حالی که حوثی ها اعلام کردند این حمله از طریق نسل جدید پهپادهای پیشرفته انجام شده، واکنش ها در محکومیت این حمله ادامه دارد.
دولت یمن در این باره گفت همه گزینه های سیاسی و نظامی در واکنش به حمله اخیر شبه نظامیان حوثی به رژه نظامی روی میز است. راجح بادی سخنگوی دولت یمن گفت «این حمله ممکن است روند صلح تحت نظر سازمان ملل را متوقف کند. توافق استکهلم در شرایط کنونی در پیچ خطرناکی قرار دارد.»
بادی به الشرق الاوسط گفت «حمله یاد شده درست چند ساعت بعد از جلسه شورای امنیت و اظهارات مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن انجام شد. گریفیتس در این نشست درباره فضای مثبت و سازنده برای برقراری صلح و پایبندی حوثی ها به توافق استکهلم صحبت کرد اما با این حمله روند صلح در نقطه عطف خطرناکی قرار گرفته است.»
او خواستار موضع قاطع و شفاف سازمان ملل و جامعه بین الملل در این باره شد؛ به ویژه اینکه این حمله در یک مراسم رژه و نه در جبهه های درگیری انجام شده است.
بادی اضافه کرد «حوثی ها با این حمله ثابت کردند که تمایلشان برای به ثمر رسیدن نتایج گفتگوهای استکهلم و برقراری صلح چیزی جز سراب نیست. برخی می خواهند با سخن گفتن درباره چنین صلحی جامعه بین الملل را فریب دهند اما ما با یک گروه تروریستی طرف هستیم که تنها زبان زور و اسلحه را می فهمد. گزینه های دیگر نتیجه ای جز وقت هدر دادن و نادیده گرفتن رنج و محنت و خون مردم یمن ندارد.»
این حمله یک روز بعد از درخواست مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل به یمن برای تلاش گروه های درگیر برای «پیشبرد چشمگیر» توافق های صورت گرفته در نشست سوئد در دسامبر (آذر) صورت گرفت.
گریفیتس در گزارشی به شورای امنیت از طریق ویدیو کنفرانس افزود «دست یابی به پیشرفت چشمگیر قبل از آغاز دور جدید گفتگوها ضروری است.»
لحظه حمله حوثی ها به رژه نظامی در پایگاه العند از تلویزیون دولتی یمن پخش شد. سرلشکر عبدالله النخعی رییس ستاد مشترک ارتش و معاون وی سرلشکر صالح الزندانی و سرلشکر احمد الترکی استاندار لحج و سرلشکر فضل حسن فرمانده منطقه چهارم نظامی و فرماندهان نظامی دیگر در این مراسم حاضر بودند.
محمد آل جابر سفیر سعودی در یمن نیز در توئیتی نوشت: حمله حوثی ها «تروریستی» بوده است. او افزود «این عملیات تروریستی شبه نظامیان حوثی نشان می دهد که ایران همچنان در حال انتقال دانش خود به شبه نظامیان تروریستی در منطقه و جهان است. این، نشانه خطرناکی در راستای تقویت توانمندی گروه های تروریستی تحت حمایت حکومت ایران است. فعالیت تروریستی این گروه ها در خاورمیانه تا اروپا ادامه دارد.»
مایکل آرون سفیر انگلیس در یمن در اولین واکنش جهانی به حمله با انتشار توئیتی آن را محکوم کرد.
او در این توئیت که الشرق الاوسط آن را منتشر کرد گفت «من حمله پهپادی به پایگاه العند که منجر به کشته شدن چندین شهروند شد را محکوم می کنم. تنش آفرینی در یمن منافی توافق استکهلم است. دو طرف در سوئد بر سر آتش بس در حدیده توافق کردند. این آتش بس نخستین اقدام برای برقراری صلح است. همه گروه ها باید خویشتنداری کنند و از اقدامات تحریک آمیز خودداری کنند».
سپهبد علی محسن الاحمر معاون رییس جمهوری در تماس تلفنی با عبدالله النخعی در جریان آخرین تحولات و جزئیات حمله حوثی ها قرار گرفت.
خبرگزاری یمن (سبا) به نقل از الاحمر گفت «ما از هدف خود که بازگشت دولت قانونی به رهبری پرزیدنت عبد ربه منصور هادی و حفظ جمهوریت و دستاوردهای ملی و برقراری صلح با ثبات است کوتاه نمی آییم و در این مسیر سختی ها را تحمل می کنیم. این گزینه بهترین راهکار در راستای برقراری امنیت در یمن و منطقه و توقف دخالت ها و حمایت های تسلیحاتی ایران از شبه نظامیان نژاد پرست و فرقه ای است».
«الشرق الاوسط» توییت منتشر شده توسط معمر الاریانی وزیر اطلاع رسانی یمن را نیز دنبال کرده است. او در حساب خود در توییتر ضمن محکوم کردن حمله تروریستی شبه نظامیان حوثی به رژه نظامی در پایگاه العند در استان لحج از طریق پهپاد ایرانی بمبگذاری شده گفت «این حمله تروریستی در شرایط کنونی تلاش های دبیر کل سازمان ملل و فرستاده ویژه اش به یمن را ناکام می گذارد. حمله اخیر تاکید دوباره ای است بر اینکه شبه نظامیان حوثی به صلح باور ندارند و تنها کشتار و فعالیت های تروریستی بلدند و فقط زبان اسلحه را می فهمند. این حمله سند قاطعی برای اثبات تداوم حمایت حکومت تهران از حوثی ها است».
نایف البکری وزیر جوانان و ورزش یمن هم ضمن محکومیت حمله حوثی ها گفت «آخرین میخ بر تابوت گفتگوهای صلح آمیز بعد از این حمله زده شد».
او در ادامه توییت خود نوشت «اقدامات این گروه متجاوز علیه حکومت و کشور و مردم مصداق تروریسم است. تروریسم پاسخی جز زبان آتش و آهن نمی فهمد».
فعالان یمنی هم ضمن محکوم کردن حمله حوثی ها به رژه نظامی در شبکه های اجتماعی گفتند «حالا درهای جهنم به روی حوثی ها باز شده است، به ویژه اینکه مراسم نظامی حوثی ها تاکنون مورد حمله ارتش یمن و ائتلاف هوادار ارتش قرار نگرفته است».